Więcej celników będzie mogło skorzystać z zapomogi pieniężnej, gdy pogorszą się im warunki bytowe wskutek zdarzeń losowych. Proponuje się, by zapomoga mogła być przyznawana byłym funkcjonariuszom celnym, którzy przeszli na emerytury i renty. Wysokość tej pomocy nie będzie mogła przekroczyć dwukrotności przeciętnego uposażenia funkcjonariusza. W szczególnie uzasadnionych przypadkach będzie jednak mogła być zwiększana.
Ponadto zaproponowano, by funkcjonariuszowi, który nie korzysta z przejazdu koleją na koszt urzędu, w którym pełni służbę, przysługiwał zryczałtowany równoważnik pieniężny.
Związki zawodowe postulowały możliwość wprowadzenia równoważnika, bo choć każdy funkcjonariusz i członkowie jego rodziny mają prawo raz w roku skorzystać z przejazdu drugą klasą pociągu REGIO do wybranych przez siebie miejscowości w kraju i z powrotem, to nie wszyscy to prawo wykorzystują. Jego wysokość ma odpowiadać najniższej cenie biletu na przejazd w drugiej klasie pociągu REGIO na długości 800 km z uwzględnieniem posiadanych przez funkcjonariusza i członków jego rodziny przejazdów ulgowych. Szacuje się, że roczne wydatki na ten cel przy założeniu, że z przejazdu skorzysta czteroosobowa rodzina funkcjonariusza, wyniosą ok. 3,1 mln zł.
Zmienione mają być także zasady określania dopłat do wypoczynku. Przyjęto uproszczony sposób wyliczania tego świadczenia. Będzie wynosić 0,127 kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla celników.