Narzędzie promocji regionów, powiatów i gmin

Budowa infrastruktury informacji przestrzennej to zadanie kosztowne. Na szczęście dla jednostek samorządu terytorialnego w dużej mierze zostanie ona sfinansowana ze środków UE

Publikacja: 21.06.2010 05:00

Narzędzie promocji regionów, powiatów i gmin

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Od 7 czerwca obowiązuje nowa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=352710]ustawa – o infrastrukturze informacji przestrzennej (DzU nr 76, poz. 489)[/link]. Zdaniem jej autorów regulacja ma wywrzeć bezpośredni, pozytywny wpływ na funkcjonowanie organów administracji publicznej, nie tylko rządowej, ale i samorządowej.

[b]Z nowych regulacji skorzystają przede wszystkim służby geodezyjne i kartograficzne, geologiczne i hydrologiczne, a także inspekcja ochrony środowiska, GUS czy krajowy zarząd gospodarki wodnej.[/b]

Uchwalona 4 marca 2010 r. ustawa przyczynić się ma ponadto do znacznego podniesienia konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorczości. Infrastruktura informacji przestrzennej, jaka zostanie zbudowana na podstawie jej przepisów, ułatwi przedsiębiorcom i inwestorom dostęp do kompleksowej i zintegrowanej informacji przestrzennej o sposobie zagospodarowania i przeznaczeniu terenu oraz o walorach gospodarczych i przyrodniczych poszczególnych jednostek terytorialnych kraju. Będzie więc ona potężnym narzędziem promocji kraju, jego regionów, powiatów i gmin.

[srodtytul]Ustawowa definicja[/srodtytul]

Czym jest infrastruktura informacji przestrzennej? Odpowiedzi na to pytanie można szukać w przepisach ustawy. Znajdziemy je bez trudu, już bowiem w jednym z pierwszych jej przepisów zawierającym definicje pojęć używanych w jej treści (art. 3).

Zgodnie z brzmieniem punktu 3 tego przepisu, ilekroć jest mowa o infrastrukturze informacji przestrzennej, należy przez to rozumieć „opisane metadanymi zbiory danych przestrzennych oraz dotyczące ich usługi, środki techniczne, procesy i procedury, które są stosowane i udostępniane przez współtworzące infrastrukturę informacji przestrzennej organy wiodące, inne organy administracji oraz osoby trzecie”.

Przekładając to na bardziej zrozumiały język, można powiedzieć, że [b]infrastruktura informacji przestrzennej to nic innego jak zbiór, potężne źródło informacji o tym wszystkim, co się dzieje „nad, na i pod powierzchnią ziemi”.[/b] Jest to jednocześnie narzędzie, które ma umożliwić wymianę i łączenie danych przestrzennych gromadzonych przez różne podmioty (przede wszystkim wszystkie szczeble administracji publicznej) w rozmaitych rejestrach i bazach, które obecnie funkcjonują „każde z osobna”.

Infrastruktura informacji przestrzennej to wreszcie narzędzie, które dzięki standaryzacji rozwiązań technicznych ma zapewnić współpracę różnych systemów teleinformatycznych, w których rejestry i inne publiczne bazy danych przestrzennych są obecnie prowadzone. Jest to zatem – w dużym uproszczeniu – płaszczyzna umożliwiająca gromadzenie i wymianę informacji zebranych i opracowywanych przez rozmaite podmioty, przede wszystkim przez organy administracji samorządowej i rządowej, lub na ich zlecenie.

[srodtytul]Współpraca w sieci[/srodtytul]

Aby infrastrukturę informacji przestrzennej stworzyć, konieczne jest przede wszystkim zapewnienie interoperacyjności (współpracy) istniejących zbiorów publicznych (rejestrów). Dlatego też ustawa nakłada na wszystkie podmioty prowadzące rejestry publiczne, które zawierają zbiory związane z tematami wymienionymi w załączniku do ustawy, do wprowadzenia i stosowania określonych, zestandaryzowanych rozwiązań technicznych, które umożliwią harmonizację zbiorów publicznych.

Informacje niezbędne do wykonywania zadań polegających na wprowadzaniu rozwiązań technicznych zapewniających współpracę zbiorów i usług danych przestrzennych mają zostać dostarczone organom administracji i osobom trzecim tzw. organy wiodące (m.in. ministrowie właściwi do spraw: budownictwa, gospodarki morskiej, rolnictwa, zdrowia, kultury).

Tak zestandaryzowane bazy danych prowadzone przez administrację publiczną (lub na jej zlecenie przez osoby trzecie) podlegają nieodpłatnemu udostępnianiu innym organom w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań. Ponadto mają być one udostępniane instytucjom i organom Unii Europejskiej. Natomiast te ich części, które nie są objęte tajemnicą, mają zostać upublicznione. Dostęp do nich będzie powszechny i bezpłatny.

[srodtytul]Po co to wszystko[/srodtytul]

Lektura uzasadnienia do ustawy pokazuje, że jej autorzy liczą, iż realizacja jej postanowień rozwiąże wiele problemów. Po pierwsze poprawi efektywność wykonywania zadań publicznych, przede wszystkim związanych z planowaniem przestrzennym, gospodarczym i inwestycyjnym. Wpłynie na poprawę bezpieczeństwa, ma bowiem ułatwić realizację zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym.

Wreszcie [b]przyczyni się do zmniejszenia kosztów działalności i utrzymania administracji publicznej przez zwiększenie jej wydajności (automatyzacja procesów analizowania danych przestrzennych) oraz eliminacji zjawiska gromadzenia tych samych danych przez różne podmioty[/b], co z kolei wpłynie na obniżenie kosztów prowadzenia i utrzymania rejestrów i baz publicznych.

Konsekwencją wejścia w życie ustawy z 4 lutego 2010 r. ma być wreszcie ułatwienie przepływu informacji, co ma wpłynąć na szybkość podejmowania rozstrzygnięć administracyjnych. Natomiast ułatwienie dostępu do informacji o zagospodarowaniu przestrzennym, walorach gospodarczych i przyrodniczych poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego ma wpłynąć na podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej gmin, powiatów i regionów.

[ramka][b]Uwaga[/b]

Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej implementuje dyrektywę 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 marca 2007 r. ustanawiającą infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE).[/ramka]

[ramka][b]Dane przestrzenne, czyli jakie[/b]

[b]Jak wynika z lektury załącznika do ustawy dane przestrzenne, to wszelkiego rodzaju informacje dotyczące terenu, który nas interesuje. [/b]

Mogą one zatem dotyczyć ukształtowania terenu, sposobu użytkowania gruntów, lokalizacji budynków (ulice, adresy) i istniejącej infrastruktury (wodnej, kanalizacyjnej, gazowej, telekomunikacyjnej itp.).

Dane przestrzenne to również informacje geologiczne (o występujących na danym obszarze złożach) i hydrologiczne (o występujących wodach, tych powierzchniowych i podziemnych) oraz wiele innych. Lista jest naprawdę długa. [/ramka]

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr