Reklama

Szpitale publiczne chcą się przekształcać w spółki

Co szósty dyrektor publicznej placówki szykuje ją do przekształcenia. To rewolucja w służbie zdrowia

Publikacja: 19.04.2011 03:49

Warszawski szpital na ulicy Szaserów

Warszawski szpital na ulicy Szaserów

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

W skali kraju oznacza to, że co najmniej 89 z ok. 546 publicznych placówek w najbliższym czasie zamieni się w spółki. Taką prognozę przygotowała firma Magellan (kiedyś skupowała długi szpitali, dzisiaj udziela im pożyczek) na podstawie badania, którym objęła 125 polskich szpitali.

Dla porównania: od roku 2000, kiedy taką decyzję jako pierwszy podjął szpital w Ełku, do dzisiaj powstało 105 szpitalnych spółek. Większość z nich należy w całości do samorządów.

– A tak naprawdę zmianą statusu zainteresowanych jest jeszcze więcej. W mniejszych placówkach chyba każdy dyrektor poważnie się nad tym zastanawia – przyznaje Roman Szełemej, dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Wałbrzychu.

Szpitale przekształcają się, bo liczą na dodatkowe pieniądze od pacjentów, którzy są gotowi płacić, byle nie czekać w kolejce na leczenie w ramach usług opłacanych przez NFZ. Przekształcają się chętnie nawet placówki w dobrej sytuacji finansowej, bo chcą w ten sposób poprawić rentowność.

Dlatego Adam Kozierkiewicz, ekspert w dziedzinie ochrony zdrowia, uważa, że proces przekształceń gwałtownie przyspieszy.

Reklama
Reklama

– Przekształcenia szpitali zawsze budzą kontrowersje, więc samorządy unikają takich decyzji przed wyborami. Teraz ci, którzy szykowali się do zmian, ostatecznie swoje plany zrealizują – mówi.

Czy wybory parlamentarne mogą powstrzymać ten proces?

– Raczej nie. Co prawda zdarza się, że posłowie z jakiegoś terenu namawiają radnych do przekształceń albo przeciwnie: walczą, by takiej decyzji nie podejmowali. Ale te działania mają niewielkie znaczenie – dodaje Kozierkiewicz.

546 szpitali publicznych jest w Polsce. Ponadto 105 przekształciło się już w spółki

Zmianom sprzyja uchwalona w ubiegłym tygodniu przez parlament ustawa o lecznictwie. Mówi ona, że samorządy muszą pokrywać ujemne wyniki swoich szpitali albo – korzystając z rządowej pomocy – przekształcić je w spółki.

– Spodziewam się częstszych komercjalizacji wymuszonych nową ustawą i pogarszającą się sytuacją finansową placówek – mówi Marek Skarżyński, dyrektor szpitala w Piszu. – Ceny rosną, Narodowy Fundusz Zdrowia nie płaci za pacjentów przyjmowanych ponad limit. Nawet ci, którzy nie popierają pomysłu przekształcenia w  spółkę, w tej sytuacji muszą się do tego procesu przygotować – podkreśla.

Reklama
Reklama

Emocje wokół ustawy są bardzo duże, bo komercjalizacji boją się związki zawodowe służby zdrowia i opozycyjne partie uważające, że przez to szpitale skupią się na osiąganiu zysków, a nie na leczeniu pacjentów.

Czytaj także:

Skomentuj ten artykuł

W skali kraju oznacza to, że co najmniej 89 z ok. 546 publicznych placówek w najbliższym czasie zamieni się w spółki. Taką prognozę przygotowała firma Magellan (kiedyś skupowała długi szpitali, dzisiaj udziela im pożyczek) na podstawie badania, którym objęła 125 polskich szpitali.

Dla porównania: od roku 2000, kiedy taką decyzję jako pierwszy podjął szpital w Ełku, do dzisiaj powstało 105 szpitalnych spółek. Większość z nich należy w całości do samorządów.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama