W 2010 r. twierdziło tak niecałe 59 proc. uczestników badania. W 2011 r. już prawie 68 proc. Co ciekawe, klienci urzędów wysoko oceniają zarówno kompetencje urzędników, jak i ich rzetelność oraz dokładność. Odsetek ankietowanych, którzy uznali, że urzędnicy sumiennie wykonują swoje obowiązki i są dobrze do ich realizacji przygotowani, zwiększył się o 6,2 proc. (z 46,1 proc. w 2010 r. do 52,3 proc. w 2011 r.). O kompetencjach urzędników pozytywnie wypowiedziało się aż 61,3 proc. badanych.
– Wysoka ocena kompetencji urzędników to przede wszystkim zasługa wprowadzania w gminach i powiatach systemów zarządzania jakością, elektronicznego obiegu dokumentów, a także tworzenia biur obsługi klienta, które pomagają sprawnie załatwić swoją sprawę – wyjaśnia Artur Koziołek, rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
– Nie bez znaczenia są również realizowane projekty systemowe, których celem jest podnoszenie kwalifikacji pracowników samorządowych (np. Akademia Liderów Samorządowych) i wprowadzenie e-służby przygotowawczej dla nowo zatrudnianych w administracji samorządowej – dodaje.
Po co te badania
– Nie do końca rozumiem, po co takie badania się przeprowadza, czemu mają one służyć i jaka praktyczna wiedza ma z nich wynikać, a w konsekwencji – jaki jest sens wydawać na tego typu badania publiczne pieniądze – mówi prof. Andrzej Szewc z Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji w Bytomiu. – Raport ten nie mówi bowiem o tym, w jaki sposób funkcjonują urzędy, lecz o tym, co o ich funkcjonowaniu myślą nasi rodacy. Więcej możemy się z niego dowiedzieć o nas samych – że jako petenci coraz lepiej znamy swoje prawa – dodaje prof. Szewc.
– Badanie pozwoliło określić trendy w sposobie funkcjonowania administracji samorządowej – odpiera Artur Koziołek. – Jego wyniki porównaliśmy z wynikami z lat poprzednich. Badania opinii są bowiem prowadzone regularnie od 2006 r. – dodaje.