Zakaz powierzania obowiązków sekretarza innemu pracownikowi urzędu gminy czy starostwa; obligatoryjne rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem skazanym prawomocnym wyrokiem sądu; ograniczenie możliwości awansowania pracowników samorządowych; objęcie przepisami ustawy burmistrzów dzielnic m.st. Warszawy oraz ich zastępców. Te i inne ważne zmiany wprowadza uchwalona w ostatni piątek przez Sejm nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych.
Nowa definicja
Najważniejszą jednak zmianą jest nadanie nowego brzmienia art. 12 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. Przepis ten definiuje wolne stanowisko urzędnicze. A w połączeniu z art. 20 ustawy (awans wewnętrzny) wprowadza wyjątek od zasady, że wolne stanowisko obsadza się wyłącznie w drodze konkursu.
– Nareszcie ustawodawca wyeliminował najgłośniejszą wadę trybu naboru – mówi Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Szkoda, że jednocześnie nie zdecydował się na wprowadzenie choćby najskromniejszej sądowej kontroli nad prawidłowością przeprowadzania konkursów – dodaje.
Obecnie wolne jest m.in. takie stanowisko np. w urzędzie gminy, na które nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy tej jednostki. Taka redakcja dopuszcza zatem możliwość awansowania na urzędnika także zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi, doradców i asystentów.
Uchwalona nowelizacja taką możliwość blokuje. Wprowadza zamiast niej awans wewnętrzny w ramach tej samej grupy stanowisk. Oznacza to, że na stanowisko urzędnicze będzie można awansować jedynie innego urzędnika. Pracownika zatrudnionego na stanowisku pomocniczym i obsługi awansować zaś będzie można jedynie na inne stanowisko pomocnicze i obsługi.