Od 1 września wchodzą w życie przepisy nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych (ups).
Licząca zaledwie osiem artykułów nowelizacja wprowadza prawdziwą rewolucję w samorządowym prawie pracy. Nie tylko kończy z popularną w urzędach praktyką powierzania obowiązków sekretarza innym urzędnikom, ale także zmienia zasady przeprowadzania tzw. awansów wewnętrznych.
Ustawiono szlaban
Zgodnie z obowiązującym do 1 września brzmieniem art. 20 ups pracownik samorządowy, który wykazywał inicjatywę i sumiennie wykonywał swoje obowiązki, mógł zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny).
– Przepis umożliwiał przeniesienie pracownika spełniającego określone w nim kryteria i posiadającego odpowiednie kwalifikacje na stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze, z pominięciem trybu naboru – wyjaśnia Agnieszka Rzetecka-Gil, radca prawny specjalista w samorządowym prawie pracy.
– Był on powszechnie wykorzystywany do obsadzania wakatów urzędniczych np. doradcami i asystentami – mówi dr Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Innymi słowy, stanowił poważną wadę konkursowego trybu obsadzania stanowisk urzędniczych – dodaje ekspert.