Więcej czasu na budżet 2014 r.

Gminy opracowujące programy postępowania naprawczego uchwalą budżety nawet po 31 stycznia.

Publikacja: 21.01.2014 07:35

Więcej czasu na budżet 2014 r.

Foto: www.sxc.hu

Obowiązująca od 28 grudnia 2013 r. nowelizacja ustawy o finansach publicznych rozwiązała problem samorządów, które ze względu na niespełnienie indywidualnego wskaźnika zadłużenia nie mogły samodzielnie uchwalić budżetów na 2014 r.

Zgodnie z jej przepisami samorząd w trudnej sytuacji może uchwalić plan finansowy na 2014 r., ale najpierw musi opracować program postępowania naprawczego. Pamiętać trzeba też, że program ten musi zyskać akceptację właściwej regionalnej izby obrachunkowej (art. 240a ustawy o finansach publicznych).

Niepożądana ?kolizja

Termin na opracowanie programu postępowania naprawczego ustawodawca określił na 45 dni. To stosunkowo niewiele czasu. Zakładając, że gmina czy powiat do opracowania takiego programu przystąpiła niezwłocznie, 30 grudnia (28 grudnia to była sobota), okazuje się, że upływa on 12 lutego.

5 samorządów nie uchwaliło budżetu na 2012 r. Czterem gminom i powiatowi ustaliło go RIO

Tymczasem, jak wynika z art. 239 ustawy o finansach publicznych, uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego.

Później kompetencja uchwalenia budżetu przechodzi z organów samorządu terytorialnego na regionalną izbę obrachunkową (art. 240 ust. 3 ustawy o finansach publicznych).

45 dni mają gminy na opracowanie programu postępowania naprawczego

W ocenie prof. Cezarego Kosikowskiego rada gminy (powiatu) kompetencji do uchwalenia budżetu na dany rok nie traci bezpowrotnie.

– Ustalenia regionalnej izby obrachunkowej nie zastępują uchwały budżetowej w całości, ponieważ dotyczą jedynie wydatków jednostki samorządu terytorialnego na obowiązkowe zadania własne oraz zadania zlecone – wyjaśnia prof. Cezary Kosikowski z Uniwersytetu w Białymstoku. – Ponadto ustalenia izby nie są ograniczone w czasie, a to oznacza, że obowiązują one do czasu uchwalenia uchwały budżetowej przez radę gminy czy powiatu. Nie ma także w tej sytuacji określonego terminu na uchwalenie uchwały budżetowej, ponieważ jest to już sytuacja ekstremalna, w której nie dotrzymano zasady wyrażonej w art. 239 ustawy o finansach publicznych – tłumaczy.

Również w ocenie Ryszarda Krawczyka, przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, ustawodawca premiuje sytuacje, w których budżet został uchwalony przez organ stanowiący samorządu, a nie przez regionalną izbę obrachunkową.

Uchwalą nawet ?po terminie

– Na przykład w sytuacji, gdy uchwalony do 31 stycznia budżet jest sprzeczny z przepisami ustawy, regionalna izba obrachunkowa wzywa gminę czy powiat do jego poprawienia, wyznaczając odpowiedni termin – mówi Ryszard Krawczyk. – Tak jest nawet w sytuacji, gdy ten dodatkowy termin na poprawienie wadliwego budżetu wykracza poza 31 stycznia roku budżetowego.

Również gdy samorząd opracowuje program postępowania naprawczego, zachowa kompetencję do uchwalenia budżetu, nawet gdyby miało to nastąpić po 31 stycznia.

– Zawsze trzeba zakładać racjonalność podejmowanych przez ustawodawcę rozstrzygnięć – zwraca uwagę Krawczyk. – Dlatego też w mojej ocenie termin przewidziany w art. 240a ust. 1 ustawy o finansach publicznych traktować należy jako specjalny względem tego wynikającego z art. 240 tej ustawy – wyjaśnia przewodniczący KR RIO.

Taka właśnie wydaje się intencja ustawodawcy. W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o finansach publicznych czytamy bowiem, że opracowanie programu postępowania naprawczego ma umożliwić organom stanowiącym jednostki samorządu terytorialnego samodzielne uchwalenie budżetu.

– Na kolizję terminu przewidzianego na opracowanie programu naprawczego z terminem na uchwalenie budżetu (do 31 stycznia) zwracaliśmy uwagę podczas prac legislacyjnych – mówi Ryszard Krawczyk. – Wątpliwości Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych ustawodawca jednak nie podzielił – dodaje.

Ministerialny projekt

Zmiana planu ustalonego zastępczo.

Do uzgodnień międzyresortowych skierowany został projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych opracowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja przewiduje, że samorząd, który programu postępowania naprawczego nie opracował, albo nie został on zaakceptowany przez RIO, będzie mógł do ustalonego przez Izbę budżetu wprowadzić zmiany. Pod jednym warunkiem: taka nowelizacja ustalonego przez RIO budżetu nie będzie mogła naruszać ograniczeń, o których mowa w art. 240a ust. 5 ustawy o finansach publicznych. Przepis ten zakazuje: podejmowania nowych inwestycji z kredytów i pożyczek; finansowania promocji samorządu; udzielania poręczeń i gwarancji; tworzenia funduszu sołeckiego oraz udzielania pomocy finansowej innym samorządom.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara