Marszałek województwa wymierzył właścicielce gabinetu stomatologicznego karę pieniężną w wysokości 10 tys. zł za nieterminowe przekazanie zbiorczego zestawienia danych za 2009 r. o rodzajach i ilości odpadów oraz o sposobach gospodarowania nimi.
Dentystka odwoływała się do Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Wskazywała na błędną interpretację przepisów art. 79c ust. 3 ustawy o odpadach. Jej zdaniem nie można karać za jednokrotne niezłożenie w terminie zbiorczego zestawienia SKO przyznało rację marszałkowi. Wskazało, że zgodnie ze wspomnianym artykułem marszałek ma obowiązek wymierzenia kary 10 tys. zł za przekazanie danych po ustawowym terminie.
Dentystka złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Ten uchylił zaskarżoną decyzję i stwierdził, że nie podlega wykonaniu, ale z nieco innych przyczyn aniżeli w niej podniesiono.
Nieco wcześniej bowiem sprawą zajmował się Trybunał Konstytucyjny. W wyroku z 15 października 2013 r. (sygn. P 26/11) orzekł, że art. 79c ust. 3 ustawy o odpadach, w brzmieniu obowiązującym od 12 marca 2010 r. do 19 lipca 2011 r. (a więc w dacie orzekania przez marszałka i SKO) jest niezgodny z art. 2 konstytucji. Dlaczego? Otóż przewiduje karę pieniężną, która nie niepodlega miarkowaniu .
WSA w Łodzi (sygnatura akt: II SA/Łd 22/14) uchylił więc decyzje marszałka i SKO.