Samorządy już prawie dwa lata borykają się ze zmienionym systemem gospodarowania odpadami. Ciągle mają też wątpliwości co do zasad podatkowego rozliczenia. Mamy dla nich dobrą wiadomość – Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zgodził się na odliczenie VAT od ponoszonych przez nie wydatków.
Z fiskusem spierało się miasto na prawach powiatu. Po wejściu w życie nowych zasad gospodarowania odpadami (1 lipca 2013 r.) pobiera, jak każda gmina, opłaty od właścicieli nieruchomości. Nie podlegają one VAT. Samo miasto płaci natomiast firmom znaczne kwoty za wywóz śmieci (ta usługa jest już opodatkowana). Chce odliczać VAT z faktur za te usługi.
Fiskus się na to nie zgodził. Skoro bowiem opłaty pobierane od właścicieli nieruchomości są nieopodatkowane, to nie można odpisać podatku od związanych z nimi wydatków.
- Sytuacja się zmienia, jeśli miasto wynajmuje też lokale komercyjne - mówi Michał Borowski, doradca podatkowy w Crido Taxand, który był pełnomocnikiem miasta w tej sprawie. – Do podstawy opodatkowania z tytułu najmu można wtedy wliczyć również opłatę śmieciową. Uzyskujemy wówczas możliwość pełnego odliczenia VAT od wywozu śmieci. Zakup usług związanych z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą VAT daje prawo do 100 proc. odpisu, nie można bowiem podzielić tego wydatku – tłumaczy.
Skarbówce ta koncepcja się nie spodobała. Jej zdaniem miasto powinno przypisać konkretne wydatki do określonego rodzaju sprzedaży. Czyli dokonać tzw. alokacji VAT naliczonego do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu. Odliczyć będzie można tylko VAT naliczony związany z transakcjami opodatkowanymi (interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi, nr IPTPP1/443-611/14-4/ŻR).