Ustawa o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)
stanowi w art. 38 ust. 1 pkt 2, że organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole, może – w szczególnie uzasadnionych wypadkach i po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty – odwołać go ze stanowiska w trakcie roku szkolnego i bez wypowiedzenia.
– Z tego przepisu wynika wyraźnie, że decyzja dotycząca odwołania opiera się na uznaniu – wyjaśnia Lidia Stupak, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli w podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. – Skorzystanie z tego uprawnienia przez wójta jest jednak uzależnione od wystąpienia szczególnie uzasadnionych wypadków, co zawęża pole zastosowania tego przepisu do sytuacji zupełnie wyjątkowych. Uznanie przez organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole, że taki wypadek zaistniał, powinno być szczegółowo umotywowane.
Jeśli chodzi o szkoły prowadzone przez gminę, odwołanie nauczyciela z funkcji kierownika następuje na mocy zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Zarządzenie to podlega badaniu (kryterium legalności) w trybie nadzoru wojewody, który może je uchylić.
Tak będzie w sytuacji, w której zarządzenie nie zostanie dostatecznie umotywowane przez wskazanie szczególnie uzasadnionych wypadków skutkujących odwołaniem nauczyciela z funkcji kierowniczej.