Pracodawca ma w tym przypadku obowiązek zastosować zwolnienie dyscyplinarne. Nie może przyjąć innej formy rozstania z pracownikiem – ani wypowiedzenia, ani np. porozumienia stron.
Własny biznes
Pracownicy samorządowi mogą prowadzić działalność gospodarczą. Ewentualne naruszenie obowiązków pracowniczych może wynikać jednak z zakazu prowadzenia zajęć, jeżeli pozostawałyby w sprzeczności z obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność danej osoby.
Ustawa samorządowa w art. 31 zobowiązuje każdego pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym, do złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz informowania o każdej zmianie jej zakresu.
Przykład
Po kilku przypadkach prowadzenia przez pracowników różnych jednostek samorządowych działalności gospodarczej pokrywającej się z zakresami ich obowiązków służbowych, kierownik jednej z tych jednostek wprowadził zarządzeniem obowiązek składania przez wszystkich zatrudnionych informacji o zamiarze podjęcia działalności gospodarczej. Ustawa samorządowa nakazuje pracownikom poinformowanie pracodawcy o prowadzeniu działalności, a zatem już o fakcie jej zarejestrowania.
Jednak obowiązek ten nie dotyczy wszystkich pracowników, a tylko tych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych, jak również doradców i asystentów. Nie obejmuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Wprowadzony przez kierownika obowiązek idzie więc za daleko.
Na pracownika, który nie złoży w terminie oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej, nakłada się karę upomnienia albo nagany. Gdy zaś osoba ta skłamie albo zatai prawdę w swoim oświadczeniu, ponosi odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 kodeksu karnego.
Stwierdzenie, że pracownik samorządowy prowadzi działalność gospodarczą, która obejmuje czynności ściśle związane z jego obowiązkami pracowniczymi, może natomiast stanowić podstawę do wypowiedzenia mu umowy o pracę na podstawie art. 30 ustawy samorządowej. Przyczyną wymówienia jest wówczas możliwość wywołania wykonywanymi czynnościami podejrzenia o stronniczość i interesowność. Pracodawca nie musi zatem wykazywać, że pracownik wykonywał swoje obowiązki stronniczo lub interesownie, a zwłaszcza, że uzyskiwał w związku z ich realizacją jakiekolwiek korzyści (wyrok SN z 18 czerwca 1998 r., I PKN 188/98).
Własna ocena
Z postanowień art. 30 ustawy samorządowej wynika, że urzędnik samorządowy może wykonywać dodatkowe zajęcia. Nie musi przy tym ani uzyskiwać zgody kierownika jednostki ani też informować go o podjęciu wykonywania dodatkowego zajęcia (chyba że mówimy o działalności gospodarczej). Przepis nakłada więc na zatrudnionego konieczność dokonania „samooceny" danego zajęcia w kontekście zakazów ustanowionych w art. 30 ustawy samorządowej. To on też ponosi ryzyko skutku nieprawidłowej oceny swojej aktywności pozasłużbowej.
Tylko na plus
Regulamin pracy jest źródłem prawa wewnątrzzakładowego. Ilekroć w kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy k.p. oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy (art. 9 § 1 k. p.).
Postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów nie mogą być przy tym mniej korzystne dla pracowników niż przepisy k.p., innych ustaw i aktów wykonawczych.
Przy ocenie, co jest mniej, a co bardziej korzystne dla zatrudnionych, należy stosować obiektywne kryteria. Zakazy i ograniczenia, które idą dalej niż odpowiednie zapisy ustawowe, bardziej uzależniają pracownika od woli i decyzji pracodawcy, zwykle są traktowane jako mniej korzystne. Zakaz obejmuje bowiem aktywność zawodową, gdzie siłą rzeczy władza kierownicza pracodawcy już nie sięga.
Błędne posunięcie
Wprowadzony do regulaminu pracy zapis o zakazie podejmowania jakiejkolwiek dodatkowej działalności dodatkowej przez pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym jest zdecydowanie mniej korzystny dla niego niż regulacja wynikająca z ustawy. Podobnie należy ocenić konieczność uzyskiwania zgody na podjęcie takiej działalności.
Zakazy takie byłyby ograniczeniem podstawowych wolności związanych ze swobodą podejmowania pracy, prowadzenia działalności gospodarczej, podejmowania aktywności pozazarobkowej. Jako takie ograniczenia te mogłyby zostać wprowadzone jedynie mocą ustawy.
Ważne! Postanowienia aktów niebędących źródłami prawa powszechnie obowiązującego, mniej korzystne dla pracowników od tego prawa są nieważne. Wyciąganie jakichkolwiek konsekwencji przez pracodawcę w związku z samym złamaniem takiego regulaminowego zakazu – bez odniesienia do realnego naruszenia przepisów ustawy – powinno zostać obalone w postępowaniu odwoławczym od takich decyzji.
Znacznie większe ograniczenia
Z regulacji szczególnych wynikają natomiast dalej idące ograniczenia podejmowania zajęć zarobkowych.
Na przykład art. 5 ustawy samorządowej ogranicza sekretarzy w podejmowaniu działalności politycznej. Z kolei art. 31 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (DzU nr 123, poz. 779 ze zm.) zobowiązuje strażnika gminnego do uzyskania zezwolenia komendanta straży na podjęcie dodatkowego zajęcia. Obowiązek ten odnosi się jednak tylko do zajęcia zarobkowego. Oznacza to, że nie musi on zwracać się o zgodę na podjęcie działalności niezarobkowej.
Istotne obostrzenia wprowadza też ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 216, poz. 1584 ze zm.).
Osoby nią objęte nie mogą (poza nielicznymi wyjątkami) w okresie zajmowania stanowisk czy pełnienia funkcji być m.in. członkami zarządów, rad nadzorczych czy komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego, spółdzielni (poza mieszkaniowymi), pracować w spółkach prawa handlowego, czy posiadać w nich więcej niż 10 proc. akcji lub udziałów o wartości większej niż 10 proc. kapitału zakładowego itd. Przepisy tej ustawy mają zastosowanie m.in. do:
- wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), skarbników gmin, sekretarzy gmin, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osób zarządzających i członków organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
- członków zarządów powiatów, skarbników powiatów, sekretarzy powiatów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, osób zarządzający i członków organów zarządzających powiatowymi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu starosty,
- członków zarządów województw, skarbników województw, sekretarzy województw, kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, osób zarządzających i członków organów zarządzających wojewódzkimi osobami prawnymi oraz innych osób wydających decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa.