Rada miejska w Alwerni podjęła uchwałę w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. Postanowiła w niej m.in., że z podatku tego zwolnione są "nieruchomości lub ich części służące na potrzeby jednostek zapewniających bezpieczeństwo mieszkańcom gminy, za wyjątkiem zajętych na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej".
Nieważność uchwały w tej części stwierdziło Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie (uchwała z 20 listopada 2013 r., sygn. akt KI-43-021/72/13).
- Ustanawiając tak sformułowane zwolnienie rada miasta przekroczyła swoje kompetencje normotwórcze, przysługujące jej na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - uzasadnia Janusz Kot, przewodniczący Kolegium RIO.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych radzie gminy przysługują kompetencje do wprowadzenia innych niż ustawowe zwolnień podatkowych, ale wyłącznie zwolnień przedmiotowych.
- Na mocy przytoczonej delegacji ustawowej rada może wprowadzać wyłącznie zwolnienia przedmiotowe, a więc oparte o określone cechy nieruchomości stanowiących przedmiot opodatkowania i niezależnie od tego, kto jest właścicielem lub posiadaczem nieruchomości objętej daną kategorią rodzajową - mówi Janusz Kot. - Niezgodne z ustawą jest natomiast stosowanie zwolnień przedmiotowych jak również o charakterze przedmiotowo - podmiotowym, to jest wskazujących nazwy lub określających rodzaje podmiotów będących podatnikami podatku od nieruchomości - wyjaśnia.