Urzędnicy, którzy działają na szkodę swoich pracodawców i narażają publiczne budżety na poważne straty finansowe, mogą drogo zapłacić za swoje bezprawne zachowania. Poza karą orzeczoną przez sąd, np. nawet do dziesięciu lat pozbawienia wolności w przypadku przestępstwa przekroczenia uprawnień czy niedopełnienie obowiązków (art. 231 kodeksu karnego), mogą oni również stracić pracę i szansę na zatrudnienie w innym urzędzie. Sąd może wymierzyć urzędnikowi także środek karny w postaci zakazu zajmowania określonego stanowiska lub wykonywania określonego zawodu (art. 39 pkt 2 kodeksu karnego). Sąd może zatem nałożyć na urzędnika zakaz pełnienia stanowisk kierowniczych w jednostkach samorządu terytorialnego czy też w urzędach centralnych. Musi on jednak sformułować ten zakaz w sposób bardzo jasny i precyzyjny. Co ważne, orzeczony przez sąd zakaz dotyczy wszystkich czynności zawodowych i nie może być w żaden sposób ograniczany.
Sąd może nałożyć na urzędnika zakaz pełnienia funkcji kierowniczych w jednostkach samorządu terytorialnego czy też urzędach centralnych
Zagrożenie ?dla dóbr chronionych
Zakaz taki może być orzeczony wyłącznie wówczas, gdy nieuczciwy urzędnik nadużył przy popełnieniu przestępstwa stanowiska lub wykonywanego zawodu. Orzeczenie zakazu możliwe jest także wówczas, gdy urzędnik okazał, że dalsze zajmowanie stanowiska lub wykonywanie zawodu zagraża istotnym dobrom chronionym prawem. W praktyce z tego powodu sąd może nałożyć zakaz na urzędnika skazanego za podrabianie dokumentów, gdy wciąż miałby on się zajmować ich wystawianiem, co umożliwiałoby mu dalsze poświadczanie w nich nieprawdy.
Orzeczenie przez sąd zakazu zajmowania określonego stanowiska lub wykonywania określonego zawodu jest fakultatywne. Oznacza to, że sąd, wydając wyrok, może nałożyć na nieuczciwego urzędnika taki zakaz, ale nie musi tego zrobić. Decyzja w tym zakresie należy wyłącznie do wydającego wyrok sądu. Jeżeli jednak sąd zdecyduje o zakazie, to może on obowiązywać od jednego roku aż do dziesięciu lat. Zakaz będzie można stosować od uprawomocnienia się wyroku. Co ważne, nie funkcjonuje on w czasie odbywania kary pozbawienia wolności. Nawet jeśli została ona orzeczona za inne przestępstwo.
W czasie obowiązywania zakazu urzędnik nie może podejmować zatrudnienia w innym urzędzie szczebla samorządowego czy centralnego, jeżeli został on orzeczony za działalność w innym urzędzie. Niedopuszczalne jest bowiem jakiekolwiek ograniczanie orzeczonego zakazu. Tak samo urzędnik objęty zakazem pracy np. w gminie za przestępstwo związane z wystawianiem dokumentów,nie będzie mógł podejmować czynności związanych z przyjmowaniem petentów w innym wydziale.