Jedną z przesłanek obligatoryjnego zwolnienia policjanta ze służby jest otrzymanie przez niego orzeczenia o trwalej niezdolności do jej pełnienia. Stanowi o tym art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji (dalej uop). Natomiast zgodnie z art. 43 ust 1 uop zwolnienie policjanta ze służby na tej podstawie nie może nastąpić przed upływem 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby, chyba że policjant zgłosi pisemnie wystąpienie ze służby.
W orzecznictwie od lat trwał spór, jak liczyć ten okres ochronny i czy orzeczenie komisji lekarskiej może w pewnych okolicznościach zastępować zaświadczenie lekarskie. Niejednolite rozstrzygnięcia w tej kwestii zapadały zarówno w sprawach dotyczących policjantów, jak i funkcjonariuszy niektórych innych służb mundurowych. W części pragmatyk służbowych regulacje prawne w omawianym zakresie są bowiem identyczne jak w przepisach ustawy o policji (>patrz tabela). Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 26 czerwca 2014 r. (I OPS 16/13) wyjaśnił obie te kwestie.
Sędziowie w końcu zdecydowali
Uznanie przez NSA, że w pewnych okolicznościach orzeczenie komisji lekarskiej o trwałej niezdolności do służby zastępuje zaświadczenie lekarskie potwierdzające czasową niezdolność do służby funkcjonariusza (mając orzeczenie komisji, nie musi on już przedstawiać zaświadczenia), prowadzi do sytuacji, w której od tego, czy orzeczenie komisji lekarskiej będzie poprzedzone zwolnieniem czy nie, zależy nie tylko wysokość uposażenia przysługującego policjantowi w okresie choroby (100 lub 80 proc. uposażenia), ale również to, od kiedy korzysta on z ochrony przed rozwiązaniem stosunku służbowego.
Podejmując wspomnianą uchwałę, NSA nie zajmował się wprawdzie kwestią wysokości uposażenia przysługującego policjantowi w okresie choroby. Nie to było bowiem przedmiotem jego zainteresowania. Odpowiadając twierdząco na przedstawione mu pytanie prawne: czy przepis art. 43 ust. 1 ustawy o policji ma zastosowanie do zwolnienia policjanta ze służby w przypadku orzeczenia przez komisję lekarską trwałej niezdolności do służby, jeżeli funkcjonariusz nie zaprzestał służby z powodu choroby, wypowiedział się tylko o wzajemnej relacji dwóch cytowanych wcześniej przepisów (art. 41 ust. 1 pkt 1 i art. 43 ust. 1 uop). Jego rozstrzygnięcie pośrednio ma jednak także wpływ na uprawnienia płacowe funkcjonariuszy.
Zaprzestanie służby z powodu choroby
Rozstrzygając przedstawione zagadnienie prawne, NSA podkreślił, iż celem regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 uop jest zabezpieczenie policjanta, wobec którego komisja lekarska orzekła całkowitą niezdolność do służby, przed możliwością niezwłocznego rozwiązania z nim stosunku służbowego na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Pomimo bowiem takiego orzeczenia policjanta nie można zwolnić ze służby, jeżeli zaprzestał jej pełnienia z powodu choroby i od tego dnia nie upłynęło jeszcze 12 miesięcy. W takiej sytuacji – zdaniem NSA – stan zaprzestania służby nie musi być już dokumentowany odpowiednim zaświadczeniem lekarskim. Orzeczenie komisji lekarskiej jest bowiem nie tylko rodzajem rozstrzygnięcia administracyjnego, ale też oświadczeniem wiedzy co do stanu zdrowia policjanta, które obejmuje stwierdzenie określonej choroby u policjanta, z powodu której jest on niezdolny do służby.