Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 01.11.2017 19:09 Publikacja: 01.11.2017 10:08
Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz
- Rada gminy chce uzupełnić regulamin korzystania z parku przez zakazanie przebywania w parku osobom nietrzeźwym. Czy będzie to zgodne przepisami?
Nie. Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) rada gminy może ustanawiać akty prawa miejscowego ustalające zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Jak wyjaśniono np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 czerwca 2017 r. (sygn. II OSK 2529/15, LEX nr 2351683), pojęcie „zasady i tryb korzystania" przewiduje kompetencję rady do formułowania norm abstrakcyjnych i generalnych ustalających reguły zachowania się w obrębie obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zasady ich prawidłowego użytkowania i korzystania z nich. Podkreśla się jednak, że rada gminy musi dostosować treść swoich uchwał do zakresu przyznanego jej upoważnienia. Powtarzanie regulacji ustawowych bądź ich modyfikacja i uzupełnianie przez przepisy gminne jest niezgodne z zasadami legislacji (por. np. wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. II OSK 862/15, LEX nr 1796298).Sprawy związane ze sprzedażą, podawaniem i spożywaniem napojów alkoholowych zostały uregulowane w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej u.w.t.). W art. 14 ust. 2a u.w.t. zawarto zakaz spożywania napojów alkoholowych na ulicach, placach i w parkach, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów. W przepisie tych nie ma mowy o zakazie przebywania. Na podstawie art. 14 ust. 6 u.w.t. rada gminy rada gminy może dodatkowo wprowadzić czasowy lub stały zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych w innych – niewymienionych w u.w.t. – miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy, ze względu na ich charakter, ale po pierwsze przepis ten nie dotyczy parków (objętych art. 14 ust. 2a u.w.t.), a po drugie również w jego treści ustawodawca nie zawarł upoważnienia dla rady gminy do wprowadzenia zakazu przebywania. W orzecznictwie podkreśla się, że ograniczenie prawa do przebywania w miejscach publicznych – jako element wolności człowieka oraz prawa poruszania się, które są chronione art. 31 ust. 1 i art. 52 ust. 1 Konstytucji RP – wymaga, zgodnie z art. 31 ust. 3 i art. 52 ust. 3 Konstytucji, ustawowego upoważnienia (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 27 września 2017 r., II SA/Go 650/17, LEX nr 2363382). Zwraca się także uwagę, że pojęcie „w stanie nietrzeźwym" jest całkowicie nieprecyzyjne i rodzi wątpliwości czy chodzi o stan nietrzeźwy wyrażony zawartością alkoholu w organizmie (art. 46 ust. 3 u.w.t.), czy o widoczne objawy świadczące o stanie nietrzeźwości. W tym pierwszym przypadku mogłyby to wykazać tylko odpowiednie badania, a przepisy u.s.g. i u.w.t. nie zawierają delegacji upoważniającej radę gminy do wprowadzenia obowiązku poddania się takiemu badaniu (por. np. wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 8 grudnia 2016 r., sygn. II SA/Go 880/16, LEX nr 2179043). ?
Każdy z małżonków może wydawać ze wspólnego majątku na swoje potrzeby, byle go nie trwonił – stwierdził Sąd Najw...
Resort infrastruktury przygotował projekt nowelizacji rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych. Co się zmi...
Choć urzędy stanu cywilnego nie badają, ilu mężów po ślubie przyjmuje nazwisko żony (całkowicie lub zachowując r...
W czerwcu niektórzy rodzice mogą otrzymać 800 plus nieco wcześniej niż wynika z harmonogramu. Jest też grupa, do...
Polski bank z wyróżnieniem w kategorii Metaverse. Międzynarodowe jury doceniło innowacyjną kampanię Pekao dla młodych klientów.
Rząd opublikował projekt deregulacji ustawy emerytalnej, który zmienia zasady wypłaty zasiłku pogrzebowego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas