Wchodzi w życie rozporządzenie ministra sprawiedliwości dotyczące nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych.
Jest ono związane z nowelizacją prawa o ustroju sądów powszechnych z 18 sierpnia 2011 r. (większość przepisów weszła w życie w marcu 2012 r.). Ustawa wprowadziła rozróżnienie na nadzór wewnętrzny – za który odpowiadać mają przede wszystkim prezesi sądów, oraz zewnętrzny – sprawowany przez ministra sprawiedliwości z pomocą sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb sprawowania nadzoru, dokumentowania związanych z nim czynności, sporządzania informacji rocznych o działalności sądów.
Rozporządzenie wskazuje także między innymi, że kontrolując prowadzenie nadzoru przez prezesów sądów apelacyjnych, minister sprawiedliwości może żądać przedstawienia (w zakreślonym terminie) informacji lub dokumentów dotyczących wykonywania tych obowiązków, a w uzasadnionych wypadkach – także akt sądowych.
Zarówno nowelizacja ustawy, jak i projekt rozporządzenia budziły dużo emocji w środowisku sędziowskim. Wskazywało ono na przykład, że nowe przepisy wzmacniają uprawnienia nadzorcze ministra sprawiedliwości.