Reklama

Czy to koniec głodzenia Krajowej Rady Sądownictwa i Trybunału Konstytucyjnego?

Budżet Trybunału Konstytucyjnego ma być zwiększony o 38 proc., a Krajowej Rady Sądownictwa aż o 62 proc. – wynika z projektu ustawy budżetowej, przyjętego pod koniec ubiegłego tygodnia przez rząd. O ostatecznym kształcie wydatków zdecyduje jednak Sejm.

Publikacja: 01.09.2025 05:05

Prezes Trybunału Konstytucyjnego Bogdan Święczkowski i przewodnicząca Krajowej Rady Sądownictwa Dagm

Prezes Trybunału Konstytucyjnego Bogdan Święczkowski i przewodnicząca Krajowej Rady Sądownictwa Dagmara Pawełczyk-Woicka

Foto: PAP/Marcin Obara, Leszek Szymański

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są planowane zmiany w budżecie Krajowej Rady Sądownictwa na 2026 rok?
  • Co spowodowało obniżenie budżetów sądowych w ubiegłym roku?
  • Jakie kwoty przewidziano w nowym budżecie dla Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego?
  • Jakie stanowisko zajmuje Ministerstwo Sprawiedliwości wobec planów budżetowych TK i KRS?

W ubiegłym roku rządząca koalicja obcięła budżety Krajowej Rady Sądownictwa, Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego. Był to efekt kwestionowania legalności działania tych organów lub niektórych ich członków. Ostatecznie parlament zdecydował o zmniejszeniu ich budżetów odpowiednio o 6,5 mln zł (prawie ¼ projektowanego budżetu KRS), o 10,8 mln zł (co stanowiło ok. 17 proc. planowanego budżetu TK) i o 25 mln zł (8 proc. planowanego budżetu SN). Warto przypomnieć, że w maju 2025 r. Trybunał Konstytucyjny, na wniosek prezydenta, uznał, że ustawa budżetowa w części dotyczącej budżetu KRS i TK jest niezgodna z konstytucją.

Czytaj więcej

Mniej z budżetu na SN, TK, KRS oraz IPN. Ekspert: oszczędności znikome

W planie na 2026 r. założono natomiast, że budżety tych instytucji wzrosną, i to dość istotnie.

O ile więcej pieniędzy miałoby popłynąć do KRS w 2026 r.

Budżet Krajowej Rady Sądownictwa, który w bieżącym roku wynosi nieco ponad 21 mln zł, miałby być zwiększony aż do 34,3 mln zł, czyli o 62 proc. Dla porównania przed ubiegłoroczną obniżką wynosił niespełna 26 mln zł. Skąd aż tak znacząca podwyżka?

Reklama
Reklama

– Przede wszystkim prawidłową metodą liczenia wzrostu KRS nie jest porównywanie go do ubiegłorocznego budżetu, w sposób sprzeczny z prawem obniżonego, lecz do planowanego budżetu na ubiegły rok, który miał wynieść 26 mln zł. Zatem jest to wzrost już nie o 62 proc., lecz o 30 proc. – zastrzega sędzia Rafał Puchalski, wiceprzewodniczący rady.

– Oczywiście, standardowo przy tworzeniu budżetu prognozuje się takie czynniki jak inflacja, ale znacząca część budżetu KRS jest powiązana z wysokością średniego wynagrodzenia. Pomiędzy II kwartałem 2024 r. a II kwartałem w 2025 r. wzrosło ono o 8,8 proc., co automatycznie powoduje wzrost wysokości diet członków rady. Dodatkowo w tegorocznym budżecie uwzględniono wydatki, które na skutek ubiegłorocznej decyzji parlamentu zostały w tym roku zarzucone – podkreśla wiceszef KRS. Wskazuje, że chodzi o kwestię wymiany sprzętu w biurze rady, zakupu przynajmniej jednego auta w miejsce pojazdu, który już dawno nadaje się do wymiany. – Przypomnę, że w wyniku tej bezprawnej decyzji Parlamentu, KRS została pozbawiona nie tylko szeregu możliwości zakupowych związanych ze stałym funkcjonowaniem rady. Zostały np. porozwiązywane umowy na prenumeratę czasopism, a zakres umowy z firmą ochroniarską został ograniczony do niezbędnego minimum – wylicza sędzia Puchalski, dodając, że budżet nie został zawyżony na wypadek gdyby posłowie chcieli go ponownie okroić.

– Planowany budżet KRS został skonstruowany zgodnie z regułami wypływającymi z ustawy o finansach publicznych. Były to czysto rachunkowe kalkulacje w oparciu o wskaźniki, które należy uwzględniać, oraz planowaną liczbę posiedzeń i liczbę członków. Absolutnie nie braliśmy więc pod uwagę tego, co się wydarzyło rok temu. Wręcz przeciwnie, żywię głęboką nadzieję, że obecnie parlament, biorąc pod uwagę wyrok TK, ponownie do takiego złamania prawa nie dopuści – dodaje Rafał Puchalski.

Ile pieniędzy na funkcjonowanie Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, NSA i NIK?

Wydatki na Trybunał Konstytucyjny zaplanowano w kwocie 72,7 mln zł (wobec obecnych 52,6 mln zł). Przed cięciami ustawa budżetowa na 2024 r. określała budżet TK na poziomie 57,1 mln zł.

Z kolei do 331 mln zł ma zostać zwiększony budżet Sądu Najwyższego (wzrost o 12 proc. względem tegorocznego budżetu).

Czytaj więcej

Jest wyrok w sprawie budżetów Trybunału Konstytucyjnego i KRS
Reklama
Reklama

To niejedyne instytucje, na których funkcjonowanie rząd zamierza przeznaczyć więcej pieniędzy. Budżet Naczelnego Sądu Administracyjnego wzrośnie o 10 proc. (z 978 mln zł do 1,076 mld zł), Najwyższej Izby Kontroli o 23 proc. (z 471 mln zł do 580 mln zł), a rzecznika praw obywatelskich o 12 proc. (z 82 do 92 mln zł).

Natomiast wydatki na całe sądownictwo powszechne zwiększą się o 8,4 proc. (z 17,4 mld. zł do 18,9 mld. zł).

Czy to oznacza koniec „głodzenia” KRS czy TK? Niekoniecznie. O ostatecznym kształcie budżetu zdecyduje parlament. Natomiast organy te, tak jak np. Kancelaria Prezydenta, są dysponentami swoich budżetów. – To są tzw. „święte krowy”, które same przedkładają propozycje budżetu. Podlegają one omówieniu dopiero na etapie sejmowym. Propozycje tych budżetów będą więc opiniowane najpierw przez resortowe komisje, a następnie Komisję Finansów Publicznych – mówi Krystyna Skowrońska, wiceprzewodnicząca Komisji Finansów Publicznych.

Czy czeka nas więc powtórka z ubiegłego roku, kiedy na etapie sejmowym zredukowano plany wydatków TK i KRS?

– Uprzejmie proszę o przyjrzenie się, jak wygląda pracowitość członków Trybunału Konstytucyjnego i jak to się ma do bardzo wysokiego standardu wynagrodzeń sędziów w Trybunale Konstytucyjnym. Będziemy weryfikować zasadność zaplanowanych wydatków, staramy się być obiektywni i baczyć również na realizację innych zadań i ich finansowanie. Zaproponowany budżet będzie musiał podlegać bardzo dużej weryfikacji – dodaje posłanka Skowrońska.

Warto dodać, że prezydent nie może – zgodnie z konstytucją – zawetować budżetu. Art. 224 ust. 2 ustawy zasadniczej stanowi, że może ją natomiast skierować (w całości lub części) do TK.

Z kolei Ministerstwo Sprawiedliwości w odpowiedzi na pytanie „Rz” wskazało, że nie dostrzega w działalności TK i KRS okoliczności, które uzasadniałyby zwiększenie budżetu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są planowane zmiany w budżecie Krajowej Rady Sądownictwa na 2026 rok?
  • Co spowodowało obniżenie budżetów sądowych w ubiegłym roku?
  • Jakie kwoty przewidziano w nowym budżecie dla Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego?
  • Jakie stanowisko zajmuje Ministerstwo Sprawiedliwości wobec planów budżetowych TK i KRS?
Pozostało jeszcze 94% artykułu

W ubiegłym roku rządząca koalicja obcięła budżety Krajowej Rady Sądownictwa, Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego. Był to efekt kwestionowania legalności działania tych organów lub niektórych ich członków. Ostatecznie parlament zdecydował o zmniejszeniu ich budżetów odpowiednio o 6,5 mln zł (prawie ¼ projektowanego budżetu KRS), o 10,8 mln zł (co stanowiło ok. 17 proc. planowanego budżetu TK) i o 25 mln zł (8 proc. planowanego budżetu SN). Warto przypomnieć, że w maju 2025 r. Trybunał Konstytucyjny, na wniosek prezydenta, uznał, że ustawa budżetowa w części dotyczącej budżetu KRS i TK jest niezgodna z konstytucją.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Spadki i darowizny
Czy spadek po rodzicach zawsze dzieli się po równo? Jak dziedziczy rodzeństwo?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Sądy i trybunały
Sędzia kupił wódkę na stacji benzynowej, wypił i odjechał. SN wydał wyrok
Sądy i trybunały
Byli sędziowie i prokuratorzy bez immunitetów. Ważna uchwała Sądu Najwyższego
Sądy i trybunały
Prezes Izby Kontroli SN: spełnienie żądań ministra Żurka oznacza chaos
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Sądy i trybunały
Resort Waldemara Żurka chce przywrócić przepisy sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama