Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego Trybunał Konstytucyjny rozpatruje zgodność rozporządzenia ministra Żurka z konstytucją?
- Jakie są główne zmiany wprowadzone przez rozporządzenie ministra Żurka dotyczące przydziału spraw sędziom?
- Co skłoniło Krajową Radę Sądownictwa do zaskarżenia nowelizacji regulaminu urzędowania sądów powszechnych?
- Jakie są argumenty krytyków rozporządzenia ministra Żurka?
- Jakie środki prawne wobec rozporządzenia podjęła Krajowa Rada Sądownictwa przed Trybunałem Konstytucyjnym?
- Jaka jest odpowiedź ministra Żurka na zarzuty dotyczące zmian w sposobie przydziału spraw sędziom?
Mowa o głośnej nowelizacji regulaminu urzędowania sądów powszechnych, którą ogłoszono w Dzienniku Ustaw 30 września.
Kontrowersyjne rozporządzenia Waldemara Żurka. Odstępstwo od losowego przydziału spraw i mniej pracy dla sędziów z komisji kodyfikacyjnych
Rozporządzenie ministra sprawiedliwości w tej sprawie wprowadza odstępstwo od zasady losowego przydziału spraw dla składów trójkowych i zmniejsza referaty sędziów będących członkami komisji kodyfikacyjnej nawet o 95 proc.
Czytaj więcej
„W wyjątkowych przypadkach” będzie można poprzestać na wylosowaniu tylko sędziego referenta, a po...
Zgodnie z zaskarżonym rozporządzeniem w wyjątkowych sytuacjach będzie można odstąpić od zasady losowania składu orzekającego w danej sprawie. Ma to następować „w przypadku potrzeby poprawy efektywności pracy wydziału”. Po zmianie regulaminu wylosowany zostanie jedynie sędzia referent, a pozostałych dwóch członków składu wskaże przewodniczący wydziału. Ma tego dokonywać na zasadach określonych wcześniej przez prezesa danego sądu po zasięgnięciu opinii kolegium.