8 filar: powrót wizytatorów do orzekania do czasu wyłonienia nowej KRS
Sędziowie-wizytatorzy będą mogli wrócić do orzekania. Aktualnie nie sporządzają oni opinii na temat kandydatów do awansu sędziowskiego, ponieważ nie ma nowych konkursów na wolne stanowiska sędziowskie ze względu na nieprawidłowe ukształtowanie KRS.
9 filar: praktyczne przepisy wykonawcze dla prawa rodzinnego
W Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Rodzinnego przy Ministerstwie Sprawiedliwości powołany został zespół problemowy ds. zmian w przepisach wykonawczych, który analizuje aktualny stan prawny dot. spraw rodzinnych i opiekuńczych. Prace dotyczą, m.in. nadzoru nad wykonaniem obowiązków i praw wynikających z władzy rodzicielskiej, odebrania dziecka lub wydania go osobie uprawnionej, uczestnictwa kuratora sądowego w kontaktach z dzieckiem, pieczy zastępczej czy nadzoru nad sprawowaniem opieki, kurateli, reprezentacji. Projekt zespołu problemowego będzie gotowy do końca 2024 r.
10 filar: szkolenie zarządcze dla prezesów sądów
Prezesi sądów zostaną poddani szkoleniom w celu podniesienia kompetencji zarządczych.
- Można być wybitnym prawnikiem, specjalistą w danej dziedzinie, ukończyć studia aplikacyjne w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, odbyć asesurę, zostać sędzią, a następnie prezesem sądu, nie mając jednocześnie umiejętności zarządzania personelem, dystrybucji spraw, organizacji pracy zespołowej czy komunikacji ze społeczeństwem – mówił minister. - Intensywnie współpracujemy z dyrekcją Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, prowadzoną przez prof. Piotra Girdwoynia, aby w przyszłym roku przeprowadzić szkolenia z zakresu umiejętności zarządczych dla prezesów sądów, wiceprezesów oraz przewodniczących wydziałów. Szacujemy, że w 2025 roku szkolenia te obejmą około 400 osób. Skupimy się wyłącznie na tych umiejętnościach, nie powtarzając szkoleń z zakresu kodeksu postępowania cywilnego czy karnego - wskazał.
Jak mówił szef MS, podczas planowania potrzebnych zmian Ministerstwo wzięło pod uwagę m.in. postulaty organizacji społecznych czy stowarzyszeń sędziowskich, a także zalecenia wynikające z raportu Najwyższej Izby Kontroli oraz indeks wolności gospodarczej Economic Freedom of the World czy ranking Rule of Law Index opublikowany przez World Justice Project.