Dlaczego rząd nie publikuje najnowszych wyroków TK?

Dwa orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego wciąż czekają na publikację w Dzienniku Ustaw. W przypadku jednego zwłoka niedługo wyniesie miesiąc. Czy Rządowe Centrum Legislacji, wzorem Rzecznika Praw Obywatelskich, zastosowało się do marcowej uchwały Sejmu? Byłby to kolejny przejaw presji na Trybunał.

Publikacja: 14.05.2024 14:59

Dlaczego rząd nie publikuje najnowszych wyroków TK?

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek, Dziennik Ustaw

Taką tezę można wyczytać z artykułu Dominiki Sitnickiej w OKO.press. Dziennikarka cytuje samą uchwałę Sejmu:

„Niesporne jest, że organy władzy publicznej mają obowiązek przestrzegać Konstytucji, a w szczególności wynikającej z art. 7 Konstytucji zasady legalizmu, zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stoi na stanowisku, że uwzględnienie w działalności organu władzy publicznej rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego wydanych z naruszeniem prawa może zostać uznane za naruszenie zasady legalizmu przez te organy”.  

Czytaj więcej

Presja na Trybunał. RPO zastosował uchwałę Sejmu ws. dublerów i Przyłębskiej

Jego zdaniem chodzi o wszystkie orzeczenia TK wydane po podjęciu uchwały, nie tylko te wydane z udziałem sędziów-dublerów. Na dowód przywołuje wypowiedź przewodniczącego Komitetu Stałego Rady Ministrów Macieja Berka dla TVP Info:

 - Z uchwały wynika, że orzecznictwo trybunalskie od tej chwili w całości jest obarczone wadą prawną. I to, czy orzeczenia będą publikowane z zastrzeżeniem, że trzeba patrzeć na tę uchwałę i jej skutki, czy nie, to będzie przywoływało ten sam efekt. To znaczy te orzeczenia trybunalskie powinny być w systemie organów państwa tak naprawdę ignorowane od momentu podjęcia tej uchwały — mówił minister Berek 5 marca. 

Czytaj więcej

Sprawa dożywotniego odbierania prawa jazdy. Ważny ruch RPO

Na pytanie o to, czy w tej sytuacji rząd będzie publikował orzeczenia, Berek odpowiedział: „Po tej uchwale będziemy musieli się pochylić i zastanowić, czy te orzeczenia wszystkie publikować z gwiazdką odwołującą się do tej uchwały sejmowej, co może być najczystszym rozwiązaniem, czy przyjąć jeszcze jakieś inne rozwiązanie.”

Czy RCL wykonuje uchwałę Sejmu ws. Trybunału Konstytucyjnego?

Wydaje się, że rząd zaczął realizować zapowiedzi. Świadczyć o tym może brak publikacji ostatnich orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w Dzienniku Ustaw. A przypomnijmy, że ich ogłoszenie jest warunkiem wejścia w życie. Pamiętamy, jakie reperkusje wywołało nieopublikowanie wyroku  TK z 9 marca 2016 r. przez rząd Beaty Szydło w sprawie nowelizacji ustawy o Trybunale Konstytucyjnym z grudnia 2015 r.  

Czytaj więcej

Paweł Judek: Wyrok Trybunału Konstytucyjnego wciąż jest wyrokiem

Ostatni wyrok Trybunału, któremu prezesuje Julia Przyłębska, został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 4 marca 2024 r. To wyrok z 27 lutego w sprawie SK 90/22, dotyczącej stawek adwokackich za urzędówki.

Po nim jednak zapadły jeszcze dwa wyroki: 17 kwietnia (SK 123/20) i  8 maja ( SK 59/21). Pierwszy dotyczy nieważności zbycia nieruchomości portowych, drugi zwolnienia od kosztów sądowych. Oba dotąd nie zostały opublikowane, choć w przypadku pierwszego niedługo minie miesiąc od wydania orzeczenia. Jak zauważa dziennikarz OKO.press, w składzie orzekającym w sprawie SK 123/20 nie zasiadał żaden dubler. Co więcej, dotychczas  rząd KO publikował wyroki po ok. dwóch tygodniach od wydania, nawet jeśli były politycznie niewygodne. 

Czekamy na odpowiedź RCL ws. przyczyny braku publikacji orzeczenia TK z 17 kwietnia. Zapytaliśmy, czy zwłoka ma związek z uchwałą Sejmu.  

Czytaj więcej

Tomasz Pietryga: RPO nie chce dublerów w Trybunale Konstytucyjnym. Wzmacnia linię rządu wobec TK

Taką tezę można wyczytać z artykułu Dominiki Sitnickiej w OKO.press. Dziennikarka cytuje samą uchwałę Sejmu:

„Niesporne jest, że organy władzy publicznej mają obowiązek przestrzegać Konstytucji, a w szczególności wynikającej z art. 7 Konstytucji zasady legalizmu, zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stoi na stanowisku, że uwzględnienie w działalności organu władzy publicznej rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego wydanych z naruszeniem prawa może zostać uznane za naruszenie zasady legalizmu przez te organy”.  

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?