Jak czytamy w uzasadnieniu postanowienia z 26 czerwca 2019 roku (sygn. akt II GOK 2/18), powodem wystąpienia przez Naczelny Sąd Administracyjny z pytaniem prawnym do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej są wątpliwości odnoszące się do wykładni prawa unijnego.
Powstały one na kanwie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 25 marca (sygn. akt K 12/18) oraz nowelizacji ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz Prawa o ustroju sądów administracyjnych z 26 kwietnia 2019 roku.
Czytaj także: Trybunał Konstytucyjny: Krajowa Rada Sądownictwa powołana zgodnie z prawem
Chodzi o odwołania od uchwał Krajowej Rady Sądownictwa w sprawie przedstawienia (nieprzedstawienia) wniosków o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Najwyższego. W ich sprawie 21 listopada ubiegłego roku NSA wystąpił z pytaniami prejudycjalnymi do TSUE, jednocześnie odraczając posiedzenie w tych sprawach do czasu uzyskania odpowiedzi TSUE.
Tymczasem w marcu tego roku Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności przepisu przewidującego odwołanie kandydatów na sędziów SN do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W uzasadnieniu tego wyroku TK zawarł również stanowisko o konieczności zakończenia wszelkich postępowań prowadzonych na podstawie tego przepisu w związku z utratą przez ten przepis mocy obowiązującej. Z kolei w nowelizacji ustaw o KRS i Prawo o ustroju sądów administracyjnych przewidziano, że "Postępowania w sprawach odwołań od uchwał Krajowej Rady Sądownictwa w sprawach indywidualnych dotyczących powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Najwyższego, wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, podlegają umorzeniu z mocy prawa".