Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika

Unormowania dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracownika zostały w kodeksie pracy określone w różnych ujęciach.

Publikacja: 17.01.2024 02:00

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika

Foto: Adobe Stock

W art. 17 k.p. mamy do czynienia z ogólnym uregulowaniem tego zagadnienia jako zasady prawa pracy („Pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych”), co mogłoby wpływać na jej symboliczny charakter czy stanowić ogólną dyrektywę wykładni, jednak zasada ta została skonkretyzowana.

Ustawodawca, wymieniając podstawowe obowiązki pracodawcy, w art. 94 pkt 6 k.p. przyjął, że jest on obowiązany w szczególności ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Dalszą konkretyzację sformułował w art. 1031 k.p., w którego § 1 wyjaśnił, że przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą, zaś w § 2 unormował, iż pracownikowi przysługują:

Pozostało 91% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Sądy i trybunały
Sędzia Piebiak może stracić immunitet. Oskarża go były lider KOD
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Konsumenci
Frankowicze mają nowy sposób na banki. Donoszą do prokuratury
Podatki
Ryczałtowcy chcą dzielić biznes, by obniżyć składkę zdrowotną
Praca, Emerytury i renty
Będzie dodatkowa waloryzacja emerytur i rent. Rząd odsłania karty
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Nieruchomości
Mieszkania społeczne. Koniec wyodrębniania na własność