Reklama

Włodzimierz Pawlak o tragedii smoleńskiej

Warszawska Galeria Propaganda zaprasza na wernisaż wystawy Włodzimierza Pawlaka pt. "Anatomia samolotu", który odbędzie się 4 sierpnia o godz. 17.00

Aktualizacja: 01.08.2012 18:34 Publikacja: 01.08.2012 14:00

Pierwszy z obrazów przedstawia jedynie białą sylwetkę samolotu na czerwonym tle. Jego forma została

Pierwszy z obrazów przedstawia jedynie białą sylwetkę samolotu na czerwonym tle. Jego forma została zgeometryzowana, sprowadzona do prostego szkicu przywołującego na myśl papierową zabawkę dziecka, figurę origami.

Foto: Galeria Propaganda

Czwartego sierpnia zapraszamy na otwarcie wystawy "Anatomia samolotu". Impulsem do powstania tego najnowszego cyklu obrazów wybitnego malarza, członka historycznej Gruppy, Włodzimierza Pawlaka były wydarzenia z 10 kwietnia 2010 roku.

Katastrofa smoleńska stała się pretekstem poszukiwań odpowiedzi na pytanie, czy sztuka współczesna, a przede wszystkim malarstwo abstrakcyjne, może rezonować wydarzenia polityczne i funkcjonować w społecznym kontekście.

Wystawa czynna do 22 września

ANATOMIA SAMOLOTU

Włodzimierz Pawlak

Reklama
Reklama

Galeria Propaganda

ul. Foksal 11/1

Warszawa

www.GaleriaPropaganda.com

Dyplom otrzymał w 1985 roku. Na trzecim roku studiów związał się z Gruppą - jedną z najbardziej wywrotowych formacji artystycznych tamtego okresu. Już w jednym z pierwszych cykli malarskich - "Świnie" z 1983 roku - wymierzył "policzek" panującej władzy, dając wyraz buntowniczym ideałom spajającym Gruppę.

Jak pisze Anda Rottenberg: "do roku 1988 twórczość Pawlaka interweniowała w polskie realia społeczne i polityczne, a jego pełne brutalności i szyderstwa, nonszalanckie malarstwo drażniło kpiną z uświęconych kanonów i wartości". Zwrot w twórczości artysty nastąpił wraz z serią "Tablice dydaktyczne", następującym po nich okresie "Dzienników" i "Notatek pośmiertnych".

Reklama
Reklama

Symbolicznym zamknięciem czasu zaangażowania w sprawy publiczne miał być obraz z przełomowego 1989 roku - "Polacy formują flagę narodową". Biało-czerwone tło zgodnie z metodą powstawania "Dzienników" zostało pokryte drobnymi kreskami, wyrytymi jedna obok drugiej w tkance grubo nanoszonej farby. Jednak najbardziej nawet wsobna, egzystencjalna czy teoretyzująca twórczość Pawlaka nie była nigdy do końca oderwana od polityki i kontekstu społecznego.

Jak zauważa Maryla Sitkowska, nawet w dialogach z historią sztuki polskiej Pawlak zawsze silnie akcentował jej polityczne aspekty. W notatkach artysty czytamy: "Tylko sztuka potrafi owe wstrętne myśli o okropności lub niedorzeczności istnienia nagiąć do wyobrażeń, z którymi można żyć: są nimi wzniosłość jako artystyczne okiełznanie okropności: konieczność jako artystyczne wyładowanie wstrętu do niedorzeczności".

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama