Indywidualny pokaz zatytułowany „GOSHKA MACUGA: Non-consensual Act (in progress)" otwarty zostanie 13 grudnia w sztokholmskiej galerii Index. Tym razem projekt artystki będzie porównawczym studium odmiennego pojmowania norm we współczesnej kulturze: afgańskiej, podporządkowanej władzy talibów i zachodniej. Złożą się na niego dokumenty, wydruki i filmy wideo.
Macuga odwołuje się w tej realizacji bezpośrednio do swoich doświadczeń gromadzenia materiału na Documenta w Kassel. W 2012 odwiedziła specjalnie w tym celu archiwum filmowe w Kabulu w Afganistanie. Brakowało w nim wszystkiego: sprzętu potrzebnego do zdigitalizowania magazynu kronik filmowych, filmów fabularnych i dokumentalnych. A także środków na utrzymanie w dobrym stanie urządzeń technicznych i lokali. Artystka chcąc wesprzeć borykające się z trudnościami archiwum, zdecydowała się kupić fragmenty niektórych wyrzuconych taśm filmowych. Po wymianie elektronicznej korespondencji na ten temat, dostała w końcu paczkę z fragmentami filmów na taśmie 35 mm. Kiedy ją otworzyła, okazało się, że zawierała siedemnaście oddzielnych rolek z taśmą filmową, przedstawiających ocenzurowane sceny z zagranicznych i afgańskich filmów. Częścią projektu Macugi będzie zarazem rejestracja procesu uzyskiwania tego materiału i jego opracowania.
Wystawa w Sztokholmie jest efektem współpracy Index - The Swedish Contermporary Art Foundation, BAC – Baltic Art Center (Visby), Instytutu Polskiego w Sztokholmie oraz nowojorskiej Andrew Kreps Gallery.
Mieszkająca w Londynie artystka w 2008 roku znalazła się wśród finalistów prestiżowej brytyjskiej nagrody Turner Prize. Swoje prace prezentowała też w wielu renomowanych galeriach: Whitechapel Gallery w Londynie, Kunsthalle Basel, Tate Britain, Museum of Contemporary Art w Chicago, Walker Art Center w Minneapolis, a także na 53. Biennale w Wenecji, 5. Biennale w Berlinie i Biennale w Liverpoolu.
W 2011 oglądaliśmy również jej interdyscyplinarną wystawę w Polsce – w warszawskiej Zachęcie, na której interesowały ją m.in. problemy cenzury w sztuce polskiej po 1989 roku: ataki na obiekty sztuki, artystów, kuratorów, instytucje.