Nowy projekt Goshki Macugi

Znana w świecie polska artystka Goshka Macuga po raz pierwszy prezentuje swoją wystawę w Szwecji.

Publikacja: 05.12.2013 11:59

Znana w świecie polska artystka Goshka Macuga po raz pierwszy prezentuje swoją wystawę w Szwecji

Znana w świecie polska artystka Goshka Macuga po raz pierwszy prezentuje swoją wystawę w Szwecji

Foto: materiały prasowe

Indywidualny pokaz zatytułowany „GOSHKA MACUGA: Non-consensual Act (in progress)" otwarty zostanie 13 grudnia w sztokholmskiej galerii Index. Tym razem projekt artystki będzie porównawczym studium odmiennego pojmowania norm we współczesnej kulturze: afgańskiej, podporządkowanej władzy talibów i zachodniej. Złożą się na niego dokumenty, wydruki i filmy wideo.

Macuga odwołuje się w tej realizacji bezpośrednio do swoich doświadczeń gromadzenia materiału na Documenta w Kassel. W 2012 odwiedziła specjalnie w tym celu archiwum filmowe w Kabulu w Afganistanie. Brakowało w nim wszystkiego: sprzętu potrzebnego do zdigitalizowania magazynu kronik filmowych, filmów fabularnych i dokumentalnych. A także środków na utrzymanie w dobrym stanie urządzeń technicznych i lokali. Artystka chcąc wesprzeć borykające się z trudnościami archiwum, zdecydowała się kupić fragmenty niektórych wyrzuconych taśm filmowych. Po wymianie elektronicznej korespondencji na ten temat, dostała w końcu paczkę z fragmentami filmów na taśmie 35 mm. Kiedy ją otworzyła, okazało się, że zawierała siedemnaście oddzielnych rolek z taśmą filmową, przedstawiających ocenzurowane sceny z zagranicznych i afgańskich filmów. Częścią projektu Macugi będzie zarazem rejestracja procesu uzyskiwania tego materiału i jego opracowania.

Wystawa w Sztokholmie jest efektem współpracy Index - The Swedish Contermporary Art Foundation, BAC – Baltic Art Center (Visby), Instytutu Polskiego w Sztokholmie oraz nowojorskiej Andrew Kreps Gallery.

Mieszkająca w Londynie artystka w 2008 roku znalazła się wśród finalistów prestiżowej brytyjskiej nagrody Turner Prize. Swoje prace prezentowała też w wielu renomowanych galeriach: Whitechapel Gallery w Londynie, Kunsthalle Basel, Tate Britain, Museum of Contemporary Art w Chicago, Walker Art Center w Minneapolis, a także na 53. Biennale w Wenecji, 5. Biennale w Berlinie i Biennale w Liverpoolu.

W 2011 oglądaliśmy również jej interdyscyplinarną wystawę w Polsce – w warszawskiej Zachęcie, na której interesowały ją m.in. problemy cenzury w sztuce polskiej po 1989 roku: ataki na obiekty sztuki, artystów, kuratorów, instytucje.

W swojej pracy Macuga posługuje się szczególną strategią artystyczną, zwaną „archeologią kultury", która bazuje na wnikliwych badaniach archiwalnych, historycznych, socjologicznych. Jej projekty odnoszą się do sztuki, antropologii (prace odwołujące się do badań studiów Aby'ego Warburga, poświęconych rytuałom i ikonografii w sztuce Indian Hopi) i coraz częściej do polityki w różnych systemach i krajach. Np. w realizacji „The Nature of the Beast" („Natura bestii") w Whitechapel Gallery w Londynie prowokowała dyskusję na temat interwencji militarnej USA w Iraku, pokazując replikę słynnej Guerniki Pabla Picassa i przypominając, że pod tym antywojennym dziełem (wprawdzie specjalnie zasłoniętym) w 2003 roku w nowojorskiej siedzibie ONZ w 2003 Colin Powell wygłosił przemówienie, uzasadniającego interwencję militarną w Iraku.

Monika Kuc

Indywidualny pokaz zatytułowany „GOSHKA MACUGA: Non-consensual Act (in progress)" otwarty zostanie 13 grudnia w sztokholmskiej galerii Index. Tym razem projekt artystki będzie porównawczym studium odmiennego pojmowania norm we współczesnej kulturze: afgańskiej, podporządkowanej władzy talibów i zachodniej. Złożą się na niego dokumenty, wydruki i filmy wideo.

Macuga odwołuje się w tej realizacji bezpośrednio do swoich doświadczeń gromadzenia materiału na Documenta w Kassel. W 2012 odwiedziła specjalnie w tym celu archiwum filmowe w Kabulu w Afganistanie. Brakowało w nim wszystkiego: sprzętu potrzebnego do zdigitalizowania magazynu kronik filmowych, filmów fabularnych i dokumentalnych. A także środków na utrzymanie w dobrym stanie urządzeń technicznych i lokali. Artystka chcąc wesprzeć borykające się z trudnościami archiwum, zdecydowała się kupić fragmenty niektórych wyrzuconych taśm filmowych. Po wymianie elektronicznej korespondencji na ten temat, dostała w końcu paczkę z fragmentami filmów na taśmie 35 mm. Kiedy ją otworzyła, okazało się, że zawierała siedemnaście oddzielnych rolek z taśmą filmową, przedstawiających ocenzurowane sceny z zagranicznych i afgańskich filmów. Częścią projektu Macugi będzie zarazem rejestracja procesu uzyskiwania tego materiału i jego opracowania.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl