Łowcy głów już od dwóch lat twierdzą, że to sektor nowoczesnych usług dla biznesu, czyli centra SSC i outsourcingowe BPO są siłą napędową rynku pracy Polsce. Najnowsze dane ABSL, stowarzyszenia, które zrzesza największych inwestorów z tej branży potwierdzają te opinie. Jak podkreśla Jacek Levernes, prezes ABSL i członek zarządu HP Europe , w tym roku w zagranicznych centrach usług dla biznesu, gdzie pracuje już 100 tys. osób, przybędzie około 15-20 tys. nowych miejsc pracy.
Zarobią ochroniarze i salony fitness
- Przez ostatnie kilka lat branża urosła do jednej z najważniejszych gałęzi krajowej gospodarki. Projekty z obszaru usług dla biznesu stanowią obecnie najliczniejszą grupę wśród wszystkich inwestycji zagranicznych w Polsce – zaznacza Krystian Bestry,wiceprezes ABSL i dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe. Do końca pierwszego kwartału Infosys BPO Poland chce zatrudnić kolejnych 200 pracowników, natomiast z końcem marca 2014 r. łódzkie centrum będzie miało juz ponad 2 tysiące pracowników.
Co więcej rozwój BPO i SSC wspiera też rozwój innych branż.- Badania wskazują, że na każde 1000 pracowników centrów usług w ich powstaje około 265 kolejnych miejsc w ich bezpośrednim otoczeniu – mówi Janusz Górecki, szef analiz w ABSL. Wylicza, że dzięki ekspansji sektora nowoczesnych usług rosną wydatki na usługi szkoleniowe, transportowe, medyczne, sport i rekreację (m.in. w ramach pakietów świadczeń pozapłacowych). Zarabiają firmy ochroniarskie i sprzątające oraz dostawcy materiałów biurowych i usług informatycznych. - Rozwój centrów usług jest źródłem dodatkowych miejsc pracy również w sektorze towarów i usług konsumpcyjnych – najwięcej w handlu, transporcie i łączności oraz w branży kultury i rekreacji. Powstają dodatkowe miejsca w sektorze hotelarskim i restauracyjnym – dodaje Górecki.
Nie tylko nowe inwestycje
Przedstawiciele ABSL twierdzą, że zatrudnienie w tym sektorze rośnie tak szybko zarówno dzięki nowych inwestycji, jak też rozwojowi firm działających już w Polsce, które przejmują coraz bardziej zaawansowane usługi. Jak ocenia Marek Grodziński, dyrektor centrum BPO Capgemini i wiceprezes ABSL, to właśnie spółki funkcjonujące na naszym rynku były w zeszłym roku źródłem 85 proc. wzrostu sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce .
W tym roku będzie podobnie, bo choć nowych projektów też przybywa, to duże plany ekspansji mają też członkowie ABSL. Casus Finanse do końca marca 2013 br. zamierza przyjąć ponad 450 osób, firma Sii – ok. 280, a ponad 100 osób – wrocławskie centrum Hewlett – Packard. Z kolei zarówno Capgemini, jak i firma Outsourcing Experts Group planuje zamknięcie 2013 roku z ok. 500 nowymi pracownikami.