Reklama

Rusza sezon na pracę sezonową

Wakacje to jeden ?z najlepszych okresów ?w pracy tymczasowej. ?Agencje zatrudnienia już się do niego szykują.

Publikacja: 22.04.2014 11:55

W III kwartale firmy zatrudniają najwięcej pracowników tymczasowych w skali roku

W III kwartale firmy zatrudniają najwięcej pracowników tymczasowych w skali roku

Foto: Rzeczpospolita

– Pierwsze rekrutacje do prac wakacyjnych ruszyły już na przełomie marca i kwietnia – ocenia Mariusz Myka, kierownik oddziału w agencji zatrudnienia Manpower. Dodaje, że to wtedy kandydatów do pracy szukają firmy zajmujące się przetwórstwem owocowo-warzywnym,  gospodarstwa rolne i sadownicy, którzy muszą z wyprzedzeniem zadbać o niezbędne wsparcie.

Podobna sytuacja jest w budownictwie i kilku innych branżach np. Kompania Piwowarska przed sezonowym zwiększeniem produkcji zatrudniła w tym roku dodatkowo 210 osób.  Pierwsi zaczęli  pracę już w styczniu, a w kwietniu firma osiągnęła maksymalny stan zatrudnienia pracowników sezonowych.

Jednak szczyt rekrutacji do wakacyjnych prac dopiero się zaczyna. Jak ocenia Krzysztof Inglot, dyrektor Działu Rozwoju Rynków w Work Service, najwięcej procesów rekrutacyjnych startuje  w połowie maja i potrwa aż do końca czerwca. W pierwszej kolejności pracowników szukają  hotele, restauracje i firmy, które potrzebują ludzi do obsługi stoisk handlowych w punktach turystycznych.

– Zanim na dobre rozpocznie się sezon wakacyjny, mamy jeszcze dwa długie weekendy – majowy i czerwcowy związany z Bożym Ciałem. To też jest czas wzmożonego zapotrzebowania na dodatkowe ręce do pracy w handlu i gastronomii – dodaje Krzysztof Inglot.

Mariusz Myka spodziewa się w tym roku wzrostu liczby ofert sezonowej pracy. Marcin Ostrowski, dyrektor regionu w Adecco Poland, ocenia, że dzięki ożywieniu w gospodarce możliwy jest nawet 20-proc. wzrost zatrudnienia pracowników sezonowych praktycznie w całym kraju. Wśród branż z największą liczbą ofert  wymienia on motoryzację, produkcję AGD, FMCG oraz ogrodnictwo i sadownictwo.

Reklama
Reklama

Według danych Work Service sezonowi sprzedawcy mogą dostać do 18 zł netto za godzinę pracy. Jak z kolei zaznacza menedżer z Adecco Poland, wynagrodzenie przy prostych, sezonowych pracach wynosi przeważnie 10–12 zł brutto za godzinę, choć pracodawcy często stosują system premiowy (w zależności od efektywności pracownika). Premia może sięgnąć 10–20 proc. wynagrodzenia podstawowego. Pojawiają się też oferty pracy za 16–20 zł brutto za godzinę. Dotyczą jednak głównie krótkich kilkudniowych zajęć, np. przy konfekcjonowaniu produktów.

Marcin Ostrowski zwraca uwagę, że pracodawcy nawet do sezonowej pracy szukają pracowników wysokiej jakości. Nie chodzi tu o specjalne kwalifikacje, ale ważna jest motywacja do pracy. Firmy wychodzą bowiem z założenia, że pracownik sezonowy szybko powinien osiągnąć pułap efektywności na oczekiwanym przez nich poziomie.

Rynek pracy
Co dwudziesty pracownik w Polsce to Ukrainiec, co trzynasty – cudzoziemiec
Rynek pracy
W Europie pracuje się coraz lepiej, choć wciąż niezbyt zdrowo
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Reklama
Reklama