Minęły czasy, gdy menedżer na widok zagranicznego gościa na targach czy konferencji biznesowej rozpaczliwie rozglądał się za tłumaczem. Dziś już większość szefów firm bez specjalnych problemów może się porozumieć w jakimś obcym języku, zwykle angielskim, tym bardziej że jest to język komunikacji wewnętrznej wielu międzynarodowych korporacji.
Nie oznacza to jednak spadku popytu na szkolenia językowe. Wręcz przeciwnie. Tyle tylko, że dziś firmy wolą inwestować nie w ogólne kursy, lecz w naukę komunikacji biznesowej w obcych językach. – Największa grupa uczestników kursów to specjaliści, głównie z działów sprzedaży, eksportu, którzy ćwiczą konwersacje biznesowe i komunikację pisemną. Menedżerowie średniego szczebla i dyrektorzya uczą się zwykle wystąpień publicznych, prezentacji podczas spotkań biznesowych czy prowadzenia negocjacji – wylicza Mariusz Gomuła, szef firmy Fountain of Knowledge, która specjalizuje się w korporacyjnych szkoleniach językowych. Jak dodaje, kursy negocjacji to nie tylko kwestia języka, ale też treningu kulturowego, który pomaga zrozumieć specyfikę spotkań biznesowych w USA, Wielkiej Brytanii czy w Kanadzie.
Takie szkolenia są droższe niż ogólne kursy językowe; średnie stawki wynoszą od 200 do 1000 zł za 90 minut zajęć, w zależności od rodzaju kursu i wielkości grupy. Są jednak i tak sporo tańsze od początkującej dopiero na polskim rynku usługi coachingu językowego. O ile wielu menedżerów oswoiło się już z coachingiem biznesowym, o tyle jego językowy wariant, pochodzący z USA, na razie nie jest zbyt znany.
Jak wyjaśnia Mariusz Gomuła, po usługi coacha językowego sięgają menedżerowie, którzy opanowali już umiejętność komunikacji biznesowej w obcym języku, a teraz chcą się doskonalić w jakimś obszarze. (Najczęściej wybierają sztukę prowadzenia negocjacji, spotkań biznesowych i wystąpień publicznych).
Podobnie jak coaching biznesowy, także jego językowa wersja polega na indywidualnych sesjach z trenerem. Tu również na początku uczestnik określa, co chce osiągnąć, jakie ma zasoby (m.in. doświadczenie w wybranym obszarze) oraz ile pieniędzy może przeznaczyć na ten cel. Jak zaznacza Mariusz Gomuła, coaching językowy to usługa VIP. Także pod względem ceny. Koszt 90-minutowego spotkania wynosi od 300 do 2000 zł.