Reklama

Rośnie apetyt na małą czarną. Ile wart jest rynek kawy w Polsce?

Wartość kawy sprzedanej w sklepach sięga już 7,7 mld zł rocznie, co oznacza wzrost o 700 mln zł w zaledwie dwa lata – szacuje Euromonitor International. Rynek spodziewa się wielkiego mariażu Lavazzy z niemiecką marką Dallmayr.

Publikacja: 21.06.2025 10:03

W wyniku fuzji Lavazza i Dallmayr powstałby kawowy gigant o przychodach blisko 5 mld euro

W wyniku fuzji Lavazza i Dallmayr powstałby kawowy gigant o przychodach blisko 5 mld euro

Foto: Adobe Stock

Włoska prasa zapowiada wielki mariaż na rynku kawy. Donosi, że Lavazza rozmawia o fuzji z niemiecką firmą Dallmayr. W Polsce marka Lavazza jest dobrze znana, ale trudno powiedzieć, żeby królowała na naszym rynku. Według danych przygotowanych dla „Rzeczpospolitej” przez firmę badawczą Euromonitor International, produkty firmy Lavazza zajmują jedynie 4 proc. naszego rynku.

Włoski dziennik Corriere Della Sera” donosi, że tamtejsza rodzinna firma Lavazza rozważa połączenie z niemiecką firmą Dallmayr. W wyniku fuzji powstałby gigant o przychodach blisko 5 mld euro. W prace nad transakcją zaangażowany jest bank inwestycyjny Goldman Sachs. Znana z polskich sklepów monachijska spółka Dallmayr osiąga obroty 1,2 mld euro i ma, według doniesień „Corriere Della Sera”, największy sklep z delikatesami w Europie.

Czytaj więcej

Kawiarnie w Polsce idą na wojnę z laptopami. Emocje wokół nowych zakazów

Po co Włochom związek z niemiecką konkurencją?

Negocjacje są w początkowej fazie i ich wynik nie jest pewny. Plany połączenia Lavazzy i Dallmayr zakładają głównie wymianę akcji, która zapewniłaby Włochom większość udziałów we włosko-niemieckim gigancie. Dla Lavazzy to już druga taka nadzwyczajna operacja w ciągu dwóch lat, wcześniej kupili akcje Ivs, właściciela 277 tys. automatów do kawy, drugiego gracza w Europie.

Tymczasem rynek kawy w Polsce rośnie w ekspres(s)owym tempie. Jak wynika z danych Euromonitora, o ile jeszcze w 2022 r. rynek kawy w Polsce był wart 7 mld zł, to w tym roku osiągnie on już 7,7 mld zł. Przy czym odpowiada za to wzrost wartości sprzedaży kawy świeżej z 4,9 mld zł w 2023 r. do prognozowanych na bieżący rok 5,5 mld zł. Kawa mielona niemal stoi w miejscu, a wartość sprzedaży kawy instant wzrośnie z 2,2 mld do 2,3 mld zł. Za wzrost sprzedaży odpowiada pandemia i rosnąca popularność ekspresów do kawy. Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”, lata pandemii przyniosły cichą rewolucję w ich sprzedaży i Polska stała się trzecim rynkiem ekspresów w Europie, wartym ponad miliard złotych rocznie.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Goldman Sachs opuszcza zieloną koalicję banków. Nadal będzie wspierać transformację

Jak wygląda polski rynek kawy?

Na sklepowych półkach widać jednego lidera: do firmy JDE Peet’s BV należą marki Jacobs i Prima wraz z 26 proc. rynku. Drugie miejsce zajmuje Nestle (14 proc. rynku) ze swoją marką Nescafe. Potem jest Tchibo (13 proc. sprzedaży z marką o tej samej nazwie), należąca do firmy Strauss marka MK Cafe i dopiero za nimi Lavazza z 4-proc. udziałem w rynku. 

Część wzrostu wartości rynku wynika ze podwyżek cen, informuje Centrum Monitorowania Rynku. Z jego obliczeń wynika, ze wartość sprzedaży w kwietniu 2025 r. wzrosła o 4,3 proc. rok do roku. Co ciekawe, o 5,2 proc. spadła w tym czasie liczba transakcji, w których klienci sklepów mieli na paragonie kawę. Kupowali natomiast o 2,8 proc. więcej jej opakowań, a przeciętna cena kawy wzrosła o 6,8 proc. 

Rynek kawy wzrośnie o połowę w ciągu dekady

Wzrost wartości rynku napędzają więc ceny kawy, które rosną ekspresowo. Już w lutym średnia cena surowej arabiki na giełdzie w Nowym Jorku osiągnęła rekordowe 9,7 dol. za kilogram. A będzie drożej, co – jak informował w maju portal Precedence Research – będzie jednym z czynników wzrostu globalnego rynku kawy z obecnych 256 mld dol. do 381 mld dol. w 2034 r. Drugi to rosnąca popularność kultury picia kawy na całym świecie. Siłą napędową tego trendu jest rosnąca liczba kawiarni.  W Polsce działa ich ok 10 tys., w tym ok 2 tys. z ofertą premium.

Włoska prasa zapowiada wielki mariaż na rynku kawy. Donosi, że Lavazza rozmawia o fuzji z niemiecką firmą Dallmayr. W Polsce marka Lavazza jest dobrze znana, ale trudno powiedzieć, żeby królowała na naszym rynku. Według danych przygotowanych dla „Rzeczpospolitej” przez firmę badawczą Euromonitor International, produkty firmy Lavazza zajmują jedynie 4 proc. naszego rynku.

Włoski dziennik Corriere Della Sera” donosi, że tamtejsza rodzinna firma Lavazza rozważa połączenie z niemiecką firmą Dallmayr. W wyniku fuzji powstałby gigant o przychodach blisko 5 mld euro. W prace nad transakcją zaangażowany jest bank inwestycyjny Goldman Sachs. Znana z polskich sklepów monachijska spółka Dallmayr osiąga obroty 1,2 mld euro i ma, według doniesień „Corriere Della Sera”, największy sklep z delikatesami w Europie.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Przemysł spożywczy
Rosja produkuje coraz mniej wódki, ale Rosjanie piją więcej
Przemysł spożywczy
Właściciel Nutelli kupuje amerykańskiego producenta płatków śniadaniowych
Przemysł spożywczy
Drożyzna i chęć ratowania żywności pcha nas po zakupy z przeceny. „To już nie wstyd”
Przemysł spożywczy
Chiny oszczędzają głównych producentów koniaku w UE. Zwolnią ich z ceł
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Przemysł spożywczy
GIS wycofał piwo znanego polskiego producenta. Butelki mogą wybuchnąć
Reklama
Reklama