Rośnie apetyt na małą czarną. Ile wart jest rynek kawy w Polsce?

Wartość kawy sprzedanej w sklepach sięga już 7,7 mld zł rocznie, co oznacza wzrost o 700 mln zł w zaledwie dwa lata – szacuje Euromonitor International. Rynek spodziewa się wielkiego mariażu Lavazzy z niemiecką marką Dallmayr.

Publikacja: 21.06.2025 10:03

W wyniku fuzji Lavazza i Dallmayr powstałby kawowy gigant o przychodach blisko 5 mld euro

W wyniku fuzji Lavazza i Dallmayr powstałby kawowy gigant o przychodach blisko 5 mld euro

Foto: Adobe Stock

Włoska prasa zapowiada wielki mariaż na rynku kawy. Donosi, że Lavazza rozmawia o fuzji z niemiecką firmą Dallmayr. W Polsce marka Lavazza jest dobrze znana, ale trudno powiedzieć, żeby królowała na naszym rynku. Według danych przygotowanych dla „Rzeczpospolitej” przez firmę badawczą Euromonitor International, produkty firmy Lavazza zajmują jedynie 4 proc. naszego rynku.

Włoski dziennik Corriere Della Sera” donosi, że tamtejsza rodzinna firma Lavazza rozważa połączenie z niemiecką firmą Dallmayr. W wyniku fuzji powstałby gigant o przychodach blisko 5 mld euro. W prace nad transakcją zaangażowany jest bank inwestycyjny Goldman Sachs. Znana z polskich sklepów monachijska spółka Dallmayr osiąga obroty 1,2 mld euro i ma, według doniesień „Corriere Della Sera”, największy sklep z delikatesami w Europie.

Czytaj więcej

Kawiarnie w Polsce idą na wojnę z laptopami. Emocje wokół nowych zakazów

Po co Włochom związek z niemiecką konkurencją?

Negocjacje są w początkowej fazie i ich wynik nie jest pewny. Plany połączenia Lavazzy i Dallmayr zakładają głównie wymianę akcji, która zapewniłaby Włochom większość udziałów we włosko-niemieckim gigancie. Dla Lavazzy to już druga taka nadzwyczajna operacja w ciągu dwóch lat, wcześniej kupili akcje Ivs, właściciela 277 tys. automatów do kawy, drugiego gracza w Europie.

Tymczasem rynek kawy w Polsce rośnie w ekspres(s)owym tempie. Jak wynika z danych Euromonitora, o ile jeszcze w 2022 r. rynek kawy w Polsce był wart 7 mld zł, to w tym roku osiągnie on już 7,7 mld zł. Przy czym odpowiada za to wzrost wartości sprzedaży kawy świeżej z 4,9 mld zł w 2023 r. do prognozowanych na bieżący rok 5,5 mld zł. Kawa mielona niemal stoi w miejscu, a wartość sprzedaży kawy instant wzrośnie z 2,2 mld do 2,3 mld zł. Za wzrost sprzedaży odpowiada pandemia i rosnąca popularność ekspresów do kawy. Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”, lata pandemii przyniosły cichą rewolucję w ich sprzedaży i Polska stała się trzecim rynkiem ekspresów w Europie, wartym ponad miliard złotych rocznie.

Czytaj więcej

Goldman Sachs opuszcza zieloną koalicję banków. Nadal będzie wspierać transformację

Jak wygląda polski rynek kawy?

Na sklepowych półkach widać jednego lidera: do firmy JDE Peet’s BV należą marki Jacobs i Prima wraz z 26 proc. rynku. Drugie miejsce zajmuje Nestle (14 proc. rynku) ze swoją marką Nescafe. Potem jest Tchibo (13 proc. sprzedaży z marką o tej samej nazwie), należąca do firmy Strauss marka MK Cafe i dopiero za nimi Lavazza z 4-proc. udziałem w rynku. 

Część wzrostu wartości rynku wynika ze podwyżek cen, informuje Centrum Monitorowania Rynku. Z jego obliczeń wynika, ze wartość sprzedaży w kwietniu 2025 r. wzrosła o 4,3 proc. rok do roku. Co ciekawe, o 5,2 proc. spadła w tym czasie liczba transakcji, w których klienci sklepów mieli na paragonie kawę. Kupowali natomiast o 2,8 proc. więcej jej opakowań, a przeciętna cena kawy wzrosła o 6,8 proc. 

Rynek kawy wzrośnie o połowę w ciągu dekady

Wzrost wartości rynku napędzają więc ceny kawy, które rosną ekspresowo. Już w lutym średnia cena surowej arabiki na giełdzie w Nowym Jorku osiągnęła rekordowe 9,7 dol. za kilogram. A będzie drożej, co – jak informował w maju portal Precedence Research – będzie jednym z czynników wzrostu globalnego rynku kawy z obecnych 256 mld dol. do 381 mld dol. w 2034 r. Drugi to rosnąca popularność kultury picia kawy na całym świecie. Siłą napędową tego trendu jest rosnąca liczba kawiarni.  W Polsce działa ich ok 10 tys., w tym ok 2 tys. z ofertą premium.

Włoska prasa zapowiada wielki mariaż na rynku kawy. Donosi, że Lavazza rozmawia o fuzji z niemiecką firmą Dallmayr. W Polsce marka Lavazza jest dobrze znana, ale trudno powiedzieć, żeby królowała na naszym rynku. Według danych przygotowanych dla „Rzeczpospolitej” przez firmę badawczą Euromonitor International, produkty firmy Lavazza zajmują jedynie 4 proc. naszego rynku.

Włoski dziennik Corriere Della Sera” donosi, że tamtejsza rodzinna firma Lavazza rozważa połączenie z niemiecką firmą Dallmayr. W wyniku fuzji powstałby gigant o przychodach blisko 5 mld euro. W prace nad transakcją zaangażowany jest bank inwestycyjny Goldman Sachs. Znana z polskich sklepów monachijska spółka Dallmayr osiąga obroty 1,2 mld euro i ma, według doniesień „Corriere Della Sera”, największy sklep z delikatesami w Europie.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kryzys żywnościowy ogarnia Rosję. Załamanie produkcji, bankructwa przetwórni
Przemysł spożywczy
Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz
Przemysł spożywczy
Unilever daje długie gwarancje zatrudnienia załodze. To ewenement
Przemysł spożywczy
Starbucks zakazuje pisania imion kandydatów na prezydenta na kubkach. „Zbyt polityczne”
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Przemysł spożywczy
Węgry nagle zniosły embargo na mięso z Polski i innych krajów. Sukces negocjacji