Reklama

TikTok wypromował kolejny produkt spożywczy. Producenci nie nadążają z produkcją

TikTok wypromował zapomniany i ignorowany produkt spożywczy – twaróg. Przez lata był on pomijany, relegowany do działu dietetycznego w menu staromodnych barów oraz w przepisach zdrowotnych z lat 50. XX wieku. Niedawno jednak młodzi konsumenci, spragnieni białka, zaczęli tworzyć nowe przepisy i publikować je w internecie. Grudkowaty ser nagle stał się internetową sensacją, a producenci nie nadążają z produkcją.

Publikacja: 27.07.2025 16:01

TikTok wypromował na nowo twarożek

TikTok wypromował na nowo twarożek

Foto: REUTERS/Tingshu Wang/File Photo

Sprzedaż twarogu w USA wzrosła o 20 proc. w okresie 52 tygodni zakończonym 15 czerwca w porównaniu z rokiem wcześniejszym – wynika z danych firmy analitycznej Circana. To kontynuacja wzrostu o ok. 17 proc. w latach 2023 i 2024 oraz o 11 proc. w 2022 r. To znacząca zmiana po 2021 r., kiedy sprzedaż twarogu spadła.

W amerykańskich sklepach zabrakło twarogu

Twaróg stał się tak popularny, że w pewnym momencie zabrakło go w sklepach w USA – pisze CNN. Sprzedaż twarogu Organic Valley wzrosła o ponad 30 proc. w pierwszej połowie 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. „Organic Valley Cottage Cheese sprzedaje się szybciej niż możemy go produkować” – przyznał w rozmowie z CNN Andrew Westrich, menedżer ds. marketingu w Organic Valley.

Good Culture, marka twarogu założona dekadę temu i szeroko promowana w filmikach na TikToku, sprzedaje się tak szybko, że producent nie nadąża z dostawami. 2 lipca firma zamieściła specjalny komunikat na Instagramie: „Wiemy, że trudno nas ostatnio znaleźć. Widzimy wiadomości, wiemy, że popyt był SZALONY i pracujemy non-stop, by wrócić na półki.”

TikTok odkrył na nowo twarożek i jego zalety

TikTok odkrył na nowo twarożek i jego zalety

Foto: Adobe Stock

Reklama
Reklama

Jesse Merrill, CEO i założyciel Good Culture, dostrzegł potencjał twarogu już w 2014 r. Jak mówi, influencerzy zdrowotni potrzebowali dekady, by to nadrobić.

Twaróg – popularny produkt dietetyczny w połowie XX wieku – lata swojej świetności miał dawno za sobą, gdy Good Culture weszło na rynek w 2015 r. Od tego czasu Amerykanie coraz częściej szukają żywności bogatej w białko, o niskiej zawartości cukru i zgodnej z dietą GLP-1. Twaróg spełnia wszystkie te kryteria.

Kreatywni domowi kucharze opracowali sposoby na zamaskowanie jego grudkowatej konsystencji, która była dotychczas uważana przez konsumentów za jego największą wadę.

Triumfalny powrót twarogu dzięki influencerom

Wiosną 2023 r. viralowo rozprzestrzeniły się przepisy na lody z twarogu. Dziesiątki filmów pokazywały influencerów zachwycających się lodami o smaku sernika truskawkowego, bananowego ciasta śmietanowego oraz lodami truskawkowo-bananowymi – wszystkie z twarogiem. Obecnie znajdziemy przepisy na wszystko, od dipu do pikantnych skrzydełek, przez bajgle, po ciasteczka. Jedno z kont ma całą serię filmów zatytułowanych „Jak sprawić, żeby twaróg smakował dobrze”.

Czytaj więcej

Socjolog obnaża mechanizmy TikToka. W grze są duże pieniądze

Sprzedawcy niegdyś nieco zapomnianego nabiału odpowiadają na trend. Cabot Creamery, producent twarogu w stylu Vermont (z mieszanką dużych i małych grudek), opublikował na swojej stronie przepisy na dip sernikowy, tosty pizzowe i queso. Good Culture wykorzystało swój viralowy moment, tworząc kampanię reklamową pokazującą różnorodne sposoby przygotowania i spożywania tego produktu.

Reklama
Reklama

Producenci są pewni, że popyt na twaróg to nie chwilowa moda. Dlatego też zakłady przetwórstwa mlecznego zaczęły zwiększać moce produkcyjne, ale potrzeba czasu, by uruchomić nowe fabryki i sprzęt.

Czytaj więcej

„Meta twarz”: nowy trend podbija social media. Tak zmienia się kanon piękna

Zakłady przetwórstwa zwiększają produkcję twarogu

Daisy Brand, czołowy producent twarogu i śmietany, rozpoczął budowę nowego zakładu w stanie Iowa. Westby Cooperative Creamery, spółdzielnia mleczarska należąca do rolników, która sprzedaje twaróg pod własną marką i produkuje go dla marek własnych oraz gastronomii, inwestuje w nowe kadzie do twarogu – informuje CNN.

Obecnie Westby jest w stanie wyprodukować około 6,6 mln kg twarogu rocznie – mówi Emily Bialkowski, menedżer ds. sprzedaży i marketingu spółdzielni. „Nasze zamówienia przekraczają ten poziom o co najmniej 30 proc. i to bez uwzględniania nowych zapytań” – dodaje. Nowe kadzie powinny zacząć działać jesienią przyszłego roku. Kontrahenci już teraz składają zamówienia.

Sprzedaż twarogu w USA wzrosła o 20 proc. w okresie 52 tygodni zakończonym 15 czerwca w porównaniu z rokiem wcześniejszym – wynika z danych firmy analitycznej Circana. To kontynuacja wzrostu o ok. 17 proc. w latach 2023 i 2024 oraz o 11 proc. w 2022 r. To znacząca zmiana po 2021 r., kiedy sprzedaż twarogu spadła.

W amerykańskich sklepach zabrakło twarogu

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Przemysł spożywczy
Coca-Cola potwierdziła słowa Donalda Trumpa. Szykuje nowe produkty
Przemysł spożywczy
Producenci mięsa w Polsce mają wiele kłopotów. Ale stoi przed nimi ważna szansa
Przemysł spożywczy
Rosja produkuje coraz mniej wódki, ale Rosjanie piją więcej
Przemysł spożywczy
Właściciel Nutelli kupuje amerykańskiego producenta płatków śniadaniowych
Przemysł spożywczy
Drożyzna i chęć ratowania żywności pcha nas po zakupy z przeceny. „To już nie wstyd”
Reklama
Reklama