Reklama

Agenci AI. Sztuczna inteligencja lubi nieruchomości.

AI melduje się na rynku nieruchomości. Ze sztucznej inteligencji korzysta i sektor mieszkaniowy, i komercyjny. Sięgają po nią portale, deweloperzy, klienci.

Publikacja: 25.07.2025 04:07

AI, która doskonale radzi sobie z analizą danych i automatyzacją procesów, nie zastąpi człowieka tam

AI, która doskonale radzi sobie z analizą danych i automatyzacją procesów, nie zastąpi człowieka tam, gdzie jest potrzebna empatia i kreatywność

Foto: shutterstock

AI rozpycha się coraz mocniej w wielu branżach. Jak mówi Agnieszka Krzekotowska, ekspertka firmy doradczej Colliers, sztuczna inteligencja zaznacza swoją obecność także na rynku nieruchomości, szczególnie w segmencie komercyjnym. – To właśnie tam jej zastosowanie przynosi najbardziej wymierne korzyści – zarówno właścicielom budynków, jak i najemcom – podkreśla Krzekotowska.

Także Michał Pszkit, członek zarządu i dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w BNP Paribas Real Estate Poland, ocenia, że to rynek nieruchomości komercyjnych – ze względu na wielowymiarową strukturę – najbardziej chłonie różnorodne rozwiązania. – Zakup gruntu, budowa, zarządzanie, wynajem i sprzedaż budynku to jedynie fasada, za którą kryje się dalszy szereg procesów. Strategie zarządzania budynkami, dopasowywanie najemców, poprawa bezpieczeństwa i inspekcje nieruchomości to tylko niektóre z funkcji, które już zostają dotknięte przez sztuczną inteligencję w naszej branży – mówi. – Dostępne rozwiązania już dziś wskazują na olbrzymie możliwości osiągnięcia korzyści ekonomicznych z wykorzystania sztucznej inteligencji na rynku nieruchomości.

AI na rynku biur 

AI zmienia np. sposób zarządzania budynkami. – Dzięki algorytmom uczenia maszynowego, systemy BMS (Building Management System) potrafią przewidywać zużycie energii, dostosowywać temperaturę, sterować oświetleniem, monitorować jakość powietrza – wszystko w zależności od prognoz pogody i liczby osób przebywających w budynku – mówi Agnieszka Krzekotowska. – Dodatkowe nakładki AI potrafią wygenerować oszczędności w zużyciu energii rzędu 8–10 proc.

AI wspiera też automatyzację procesów administracyjnych i finansowych – od obsługi zgłoszeń, przez analizę danych, po optymalizację pracy zespołów zarządzających nieruchomościami. – W przyszłości możemy się spodziewać jeszcze większej integracji AI z codziennymi operacjami, co pozwoli na bardziej inteligentne, zrównoważone i elastyczne zarządzanie przestrzenią – przewiduje Krzekotowska.

A Bolesław Kołodziejczyk z BNP Paribas Real Estate dopowiada, że wiele firm już ma szczegółowe rozwiązania związane z AI. – Jedną z nich jest Kastle Systems ze Stanów Zjednoczonych. Dostarcza informacje na temat rzeczywistego wykorzystania budynków przez pracowników biurowych – wskazuje. – Tego typu dane umożliwiają m.in. poprawę strategii urbanistycznych, dostosowanie wynajmowanej powierzchni do potrzeb najemców czy planowanie po stronie deweloperów.

Reklama
Reklama

Innym przykładem jest firma HoxtonAI, która pomaga właścicielom i zarządcom obiektów handlowych w zbieraniu i analizowaniu danych dotyczących poziomu odwiedzalności centrów handlowych. – Dzięki temu algorytmy mogą lepiej przewidywać trendy zakupowe, prognozować przychody czy dokonywać zmian w ofercie sklepów – mówi ekspert.

AI na rynku mieszkań

AI ma też co robić na rynku mieszkań. – Jej zastosowanie jest coraz bardziej widoczne na portalach z ich ogłoszeniami, takimi jak nasz – mówi Bogdan Arct, IT Development Manager w portalu RynekPierwotny.pl.

Dzięki narzędziom AI kupujący mieszkania dostają spersonalizowane oferty. – Inteligentny system rekomendacji, który uczy się ich zachowań, na podstawie zebranych danych wyszukuje oferty mieszkań zgodne z ich preferencjami – tłumaczy Bogdan Arct. – Algorytmy analizują sposób, w jaki użytkownik porusza się po naszym serwisie – m.in. ile czasu spędza na poszczególnych podstronach ofert, z jakim zaangażowaniem analizuje konkretne nieruchomości. Takie podejście pozwala nam jeszcze trafniej identyfikować rzeczywiste preferencje klienta, nawet jeśli nie zostały one wprost zadeklarowane. W przyszłości AI może analizować lokalizacje czy prognozować trendy cenowe.

Po sztuczną inteligencję sięgają też deweloperzy – i w planowaniu inwestycji, i w działaniach promocyjnych.

– Algorytmy analizują dane demograficzne, ekonomiczne i społeczne, pomagając w wyborze optymalnych lokalizacji dla nowych osiedli – mówi Bogdan Arct. – Przykładem zastosowania AI na etapie budowy jest wykorzystywanie dronów i algorytmów analizy obrazu do monitorowania postępów prac. Raporty są generowane w ciągu kilku godzin z bardzo wysoką precyzją, co pozwala na szybkie reagowanie na nieprawidłowości.

Bogdan Arct zauważa, że AI znacząco wspomaga też analizę dokumentów związanych z zakupem nieruchomości. – Systemy oparte na sztucznej inteligencji rozpoznają typy dokumentów, wyodrębniają najważniejsze informacje, mogą porównywać zapisy z obowiązującymi wzorcami prawnymi. Dzięki temu wykrywanie niezgodności czy potencjalnego ryzyka może odbywać się szybciej i efektywniej – podkreśla ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Reklama
Reklama

Także Łukasz Kruszewski, dyrektor marketingu i technologii w agencji Freedom, zapewnia, że AI pomoże w analizie dokumentów. – Ale nie zastąpi człowieka – przynajmniej jeszcze nie teraz. Zakup nieruchomości to często walka z papierologią: wypisy z ksiąg wieczystych, zaświadczenia, mapy, umowy, zgody, decyzje itd. Dla wielu klientów brzmi to jak język obcy. AI może ten język „tłumaczyć” – podkreśla dyrektor Kruszewski.

Jak dodaje, w  praktyce sztuczna inteligencja może działać jak przewodnik. - W  zależności od typu nieruchomości (lokal z rynku wtórnego, działka budowlana, mieszkanie z rynku pierwotnego) podpowiada krok po kroku, co trzeba zgromadzić. Co musisz mieć? Czego jeszcze brakuje? Który dokument może być nieważny? To bardzo realne – w organizacji mamy już podobne narzędzie. Jeszcze nie zaaplikowane z AI, ale jesteśmy o krok od tego – mówi ekspert Freedom. 

Bogdan Arct dopowiada, że AI daje wiele korzyści – Pozwala szybciej podejmować decyzje inwestycyjne, lepiej dopasować ofertę do oczekiwań klientów, a także zmniejszyć koszty operacyjne. W projektach smart buildings AI zarządza systemami energetycznymi, oświetleniem czy wentylacją, zwiększając komfort mieszkańców i poprawiając efektywność energetyczną budynków – wylicza Bogdan Arct. – Jednocześnie trzeba mieć świadomość zagrożeń. AI może wyciągać błędne wnioski, jeśli operuje na niekompletnych lub nieaktualnych danych. Algorytmy bywają nieprzejrzyste – trudno zrozumieć, na jakiej podstawie podjęły konkretne decyzje. Automatyzacja procesów sprzedaży może też prowadzić do zaniku relacji międzyludzkich. Istnieje też istotne ryzyko związane z ochroną prywatności – AI przetwarza dane osobowe i analizuje zachowania użytkowników, co wymaga odpowiednich zabezpieczeń prawnych i technologicznych – zaznacza, dodając, że mimo dużej skuteczności, AI nie zastępuje człowieka całkowicie.

– Ostateczna interpretacja prawna, analiza kontekstu, negocjacje wymagają wiedzy specjalistycznej, którą zapewnia profesjonalny doradca czy prawnik. AI pełni tu rolę wspierającą – skraca czas i ułatwia pracę, ale nie przejmuje pełnej odpowiedzialności – podkreśla.

Ewolucja czy rewolucja

Łukasz Kruszewski ocenia, że sztuczna inteligencja w branży nieruchomości to nie rewolucja, a raczej ewolucja – i to cicha. – „AI” jest modne, lecz w praktyce mamy do czynienia ze skrajnościami. Z jednej strony – lawinowe wykorzystanie AI do najprostszych rzeczy, np. pisanie opisów nieruchomości. Z drugiej – śladowe wdrożenie bardziej zaawansowanych mechanizmów, jak czat w wyszukiwarkach portali – mówi Kruszewski. – Nie zmienia to faktu, że z miesiąca na miesiąc te skrajności będą zanikać na rzecz powszechniejszego wykorzystania sztucznej inteligencji.

Co dziś AI zrobi dla kupujących mieszkania? – Po pierwsze – poprzez wdrożenie w silniki wyszukiwarek pomaga wygodniej i lepiej dopasować wyniki do oczekiwań. Zaaplikowane rozwiązania sztucznej inteligencji uwalniają użytkownika od korzystania wyłącznie z klasycznych filtrów (cena od–do itp.), a pozwalają opisać to, czego szukamy, w sposób bardziej naturalny – jakbyśmy opowiadali znajomemu – mówi Łukasz Kruszewski. – Po drugie – AI podpowie, co może kupującego jeszcze zainteresować, a na co nie zwrócił uwagi – jak Netflix podpowiada, co warto obejrzeć, wykorzystując historyczne dane przeglądania (ile czasu spędzono na ofercie, na czym skupiono uwagę, co klikano etc.) i kontekst życia cyfrowego (np. wiedza o trasach, jakie pokonujemy autem z domu do pracy, miejscach, gdzie się zatrzymujemy, lokalizacji mieszkania, liczbie osób w rodzinie itd.).

Reklama
Reklama

Po trzecie – to asystenci, agenci AI. – Pomogą dowiedzieć się, czy cena danego mieszkania jest rynkowa, czy jest np. piwnica, jakie są warunki umowy. Oczywiście, jeśli te informacje są zawarte w ogłoszeniu – zaznacza Łukasz Kruszewski. – Dziś użytkownicy rzadziej czytają, a częściej skanują. Kolejnym krokiem będzie odpytywanie. Po co czytać ścianę tekstu, skoro można zapytać i wyłuskać najważniejsze rzeczy?

Co AI zrobi dla sprzedających? – Tu jest ciszej – przynajmniej poza firmami, które odważnie testują nowe narzędzia. Większość rynku jeszcze śpi. Ale widzę np. rozwiązania, które budują listę dokumentów niezbędnych do transakcji (na podstawie charakteru nieruchomości), wyceniają z predykcją czasu sprzedaży czy wskazują, co należy poprawić, by zwiększyć potencjał transakcji – mówi ekspert Freedom.

Empatia i kreatywność. W czym AI nie zastąpi człowieka 

AI jednak nie zrobi wszystkiego. Agnieszka Krzekotowska zaznacza, że AI, która doskonale radzi sobie z analizą danych i automatyzacją procesów, nie zastąpi człowieka tam, gdzie jest potrzebna empatia, kreatywność, międzyludzkie relacje. – W sektorze biur kluczowe pozostają kompetencje miękkie – umiejętność budowania relacji z najemcami, rozumienie ich potrzeb, negocjacje, tworzenie strategii rozwoju przestrzeni – mówi. – AI może wspierać zarządców, ale to człowiek nadaje kierunek, podejmuje decyzje i tworzy wartość dodaną, której nie da się zaprogramować.

Małgorzata Fibakiewicz, dyrektorka działu wynajmu powierzchni biurowych w BNP Paribas Real Estate ocenia, że choć sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rynek nieruchomości, automatyzując procesy i dostarczając zaawansowane analizy oparte na coraz większych zbiorach danych, o tyle rola agenta nieruchomości staje się jeszcze ważniejsza. – W cyfrowej rzeczywistości agent nieruchomości nie tylko pełni funkcję doradcy konsolidującego coraz więcej elementów procesu, ale też łączy technologię z ludzkim podejściem, pomagając klientom interpretować dane, zrozumieć złożoności i zależności rynku i podejmować bardziej świadome decyzje – mówi.

AI rozpycha się coraz mocniej w wielu branżach. Jak mówi Agnieszka Krzekotowska, ekspertka firmy doradczej Colliers, sztuczna inteligencja zaznacza swoją obecność także na rynku nieruchomości, szczególnie w segmencie komercyjnym. – To właśnie tam jej zastosowanie przynosi najbardziej wymierne korzyści – zarówno właścicielom budynków, jak i najemcom – podkreśla Krzekotowska.

Także Michał Pszkit, członek zarządu i dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w BNP Paribas Real Estate Poland, ocenia, że to rynek nieruchomości komercyjnych – ze względu na wielowymiarową strukturę – najbardziej chłonie różnorodne rozwiązania. – Zakup gruntu, budowa, zarządzanie, wynajem i sprzedaż budynku to jedynie fasada, za którą kryje się dalszy szereg procesów. Strategie zarządzania budynkami, dopasowywanie najemców, poprawa bezpieczeństwa i inspekcje nieruchomości to tylko niektóre z funkcji, które już zostają dotknięte przez sztuczną inteligencję w naszej branży – mówi. – Dostępne rozwiązania już dziś wskazują na olbrzymie możliwości osiągnięcia korzyści ekonomicznych z wykorzystania sztucznej inteligencji na rynku nieruchomości.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Nieruchomości
Warszawa. Office House odda miastu zielone ciepło
Nieruchomości
Ile za mieszkanie z drugiej ręki
Nieruchomości
Na zakupy do biurowca. Jak w dwa lata zmienił się rynek w Warszawie?
Nieruchomości
Biura Ace of Space we wrocławskiej Renomie z supercertyfikatem
Nieruchomości
Deweloperzy w lepszych nastrojach. Ceny mieszkań podskoczą?
Reklama
Reklama