Reklama

Niemieckie browary w kryzysie. Niemcy piją coraz mniej piwa

Niemcy piją mniej piwa. Sprzedaż spadła do najniższego poziomu od ponad trzech dekad. Niemieckie browary widzą jednak światełko w tunelu.

Publikacja: 01.08.2025 12:10

Niemieckie browary w kryzysie. Niemcy piją coraz mniej piwa

Foto: JENS KALAENE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Sprzedaż piwa w Niemczech w pierwszym półroczu 2025 r. była najniższa od ponad 30 lat. Jak poinformował Federalny Urząd Statystyczny, spadła ona o 6,3 procent, czyli o 262 miliony litrów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając około 3,9 miliarda litrów. Po raz pierwszy od rozpoczęcia pomiarów w 1993 roku sprzedaż w ciągu półrocza spadła poniżej poziomu 4 miliardów litrów.

Czytaj więcej

Akcyza na piwo w górę, a dochody budżetu w dół

W danych nie uwzględniono piwa bezalkoholowego, napojów słodowych oraz piwa importowanego z krajów spoza UE.

Konsumpcja piwa spada nie tylko w Niemczech

„Liczby pokazują, że niemiecki przemysł piwowarski stoi przed poważnymi wyzwaniami: podobnie jak w wielu krajach Europy, konsumpcja piwa w Niemczech wyraźnie spada” – powiedział dyrektor generalny Niemieckiego Związku Browarów, Holger Eichele. „Z jednej strony wynika to z czynników demograficznych. Z drugiej – browary nadal odczuwają silną powściągliwość konsumencką” – dodał.

Czytaj więcej

Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz
Reklama
Reklama

Podobnie jak w gastronomii i handlu, negatywny klimat konsumencki daje się wyraźnie we znaki. W całym 2025 roku nie należy się spodziewać pozytywnych wyników – tym bardziej że około 1500 browarów w Niemczech nadal zmaga się z ogromną presją kosztów – informuje portal n-tv.de.

Podobne spadki sprzedaży niemieckie browary i magazyny piwa odnotowały tylko na początku pandemii COVID-19 w pierwszym półroczu 2020 roku (minus 6,6 proc.) oraz w drugim półroczu 2023 roku (minus 6,2 proc.). Od stycznia do czerwca 2025 roku sprzedaż krajowa spadła o 6,1 proc., a eksport nawet o 7,1 procent.

Czytaj więcej

Zakaz reklamy piwa? Ministerstwo nie mówi „nie”

81,9 procent całkowitej sprzedaży piwa przeznaczona była na rynek krajowy i została opodatkowana. „Sytuacja w gastronomii budzi poważne obawy – wiele lokali walczy o przetrwanie i nie zdołało się jeszcze odbudować po pandemii” – stwierdził Eichele.

Piwowarzy widzą jednak światełko w tunelu

Browary widzą jednak światełko w tunelu: w przypadku piwnych miksów – piw mieszanych z lemoniadą, colą, sokami owocowymi i innymi bezalkoholowymi dodatkami – odnotowano wyraźny wzrost sprzedaży.

W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku sprzedano ich o 8 proc. więcej. Stanowiły one jednak tylko 5,6 proc. całkowitej sprzedaży piwa – czyli 220,8 milionów litrów.

Sprzedaż piwa w Niemczech w pierwszym półroczu 2025 r. była najniższa od ponad 30 lat. Jak poinformował Federalny Urząd Statystyczny, spadła ona o 6,3 procent, czyli o 262 miliony litrów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając około 3,9 miliarda litrów. Po raz pierwszy od rozpoczęcia pomiarów w 1993 roku sprzedaż w ciągu półrocza spadła poniżej poziomu 4 miliardów litrów.

W danych nie uwzględniono piwa bezalkoholowego, napojów słodowych oraz piwa importowanego z krajów spoza UE.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Przemysł spożywczy
TikTok wypromował kolejny produkt spożywczy. Producenci nie nadążają z produkcją
Przemysł spożywczy
Coca-Cola potwierdziła słowa Donalda Trumpa. Szykuje nowe produkty
Przemysł spożywczy
Producenci mięsa w Polsce mają wiele kłopotów. Ale stoi przed nimi ważna szansa
Przemysł spożywczy
Rosja produkuje coraz mniej wódki, ale Rosjanie piją więcej
Przemysł spożywczy
Właściciel Nutelli kupuje amerykańskiego producenta płatków śniadaniowych
Reklama
Reklama