Reklama

Niemieckie browary w kryzysie. Niemcy piją coraz mniej piwa

Niemcy piją mniej piwa. Sprzedaż spadła do najniższego poziomu od ponad trzech dekad. Niemieckie browary widzą jednak światełko w tunelu.

Publikacja: 01.08.2025 12:10

Niemieckie browary w kryzysie. Niemcy piją coraz mniej piwa

Foto: JENS KALAENE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Sprzedaż piwa w Niemczech w pierwszym półroczu 2025 r. była najniższa od ponad 30 lat. Jak poinformował Federalny Urząd Statystyczny, spadła ona o 6,3 procent, czyli o 262 miliony litrów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając około 3,9 miliarda litrów. Po raz pierwszy od rozpoczęcia pomiarów w 1993 roku sprzedaż w ciągu półrocza spadła poniżej poziomu 4 miliardów litrów.

Czytaj więcej

Akcyza na piwo w górę, a dochody budżetu w dół

W danych nie uwzględniono piwa bezalkoholowego, napojów słodowych oraz piwa importowanego z krajów spoza UE.

Konsumpcja piwa spada nie tylko w Niemczech

„Liczby pokazują, że niemiecki przemysł piwowarski stoi przed poważnymi wyzwaniami: podobnie jak w wielu krajach Europy, konsumpcja piwa w Niemczech wyraźnie spada” – powiedział dyrektor generalny Niemieckiego Związku Browarów, Holger Eichele. „Z jednej strony wynika to z czynników demograficznych. Z drugiej – browary nadal odczuwają silną powściągliwość konsumencką” – dodał.

Czytaj więcej

Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz
Reklama
Reklama

Podobnie jak w gastronomii i handlu, negatywny klimat konsumencki daje się wyraźnie we znaki. W całym 2025 roku nie należy się spodziewać pozytywnych wyników – tym bardziej że około 1500 browarów w Niemczech nadal zmaga się z ogromną presją kosztów – informuje portal n-tv.de.

Podobne spadki sprzedaży niemieckie browary i magazyny piwa odnotowały tylko na początku pandemii COVID-19 w pierwszym półroczu 2020 roku (minus 6,6 proc.) oraz w drugim półroczu 2023 roku (minus 6,2 proc.). Od stycznia do czerwca 2025 roku sprzedaż krajowa spadła o 6,1 proc., a eksport nawet o 7,1 procent.

Czytaj więcej

Zakaz reklamy piwa? Ministerstwo nie mówi „nie”

81,9 procent całkowitej sprzedaży piwa przeznaczona była na rynek krajowy i została opodatkowana. „Sytuacja w gastronomii budzi poważne obawy – wiele lokali walczy o przetrwanie i nie zdołało się jeszcze odbudować po pandemii” – stwierdził Eichele.

Piwowarzy widzą jednak światełko w tunelu

Browary widzą jednak światełko w tunelu: w przypadku piwnych miksów – piw mieszanych z lemoniadą, colą, sokami owocowymi i innymi bezalkoholowymi dodatkami – odnotowano wyraźny wzrost sprzedaży.

W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku sprzedano ich o 8 proc. więcej. Stanowiły one jednak tylko 5,6 proc. całkowitej sprzedaży piwa – czyli 220,8 milionów litrów.

Sprzedaż piwa w Niemczech w pierwszym półroczu 2025 r. była najniższa od ponad 30 lat. Jak poinformował Federalny Urząd Statystyczny, spadła ona o 6,3 procent, czyli o 262 miliony litrów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając około 3,9 miliarda litrów. Po raz pierwszy od rozpoczęcia pomiarów w 1993 roku sprzedaż w ciągu półrocza spadła poniżej poziomu 4 miliardów litrów.

W danych nie uwzględniono piwa bezalkoholowego, napojów słodowych oraz piwa importowanego z krajów spoza UE.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Przemysł spożywczy
Niemcy chcą walczyć z plagą otyłości. Co może pomóc?
Przemysł spożywczy
Podział Kraft Heinz. Buffett rozczarowany
Przemysł spożywczy
Szalony wzrost cen kawy potrwa nawet dwa lata
Przemysł spożywczy
Prezes Nestlé zwolniony przez romans z pracownicą. Koncern pogrąża się w kryzysie
Przemysł spożywczy
Japoński gigant alkoholowy stracił szefa. W tle kłopoty z narkotykami
Reklama
Reklama