Zakaz reklamy piwa? Ministerstwo nie mówi „nie”

Propozycja nowelizacji zasad handlu alkoholem rozczarowała wszystkich graczy na tym rynku. Ministerstwo Zdrowia wciąż nie chce uznać sprzedaży online i analizuje scenariusz zakazu reklamy wszystkich rodzajów alkoholu, także piwa.

Publikacja: 06.05.2025 04:09

Zakaz reklamy piwa? Ministerstwo nie mówi „nie”

Foto: Adobe Stock

W Polsce zasady handlu alkoholem określa ustawa o wychowaniu w trzeźwości z 1982 r., która zdecydowanie wymaga kolejnej nowelizacji. Niestety, oczekiwania producentów i sprzedawców w większości nie zostały zrealizowane.

Mimo wielu apeli Ministerstwo Zdrowia nie wpisało do projektu zasad handlu alkoholem online, choć w świetle wyroków NSA coraz więcej firm się na taką opcję decyduje.

Foto: Tomasz Sitarski

Zakaz reklamy piwa?

Możliwa jest za to ogromna zmiana w zakresie zasad reklamowania napojów alkoholowych. – Projekt skierowany do konsultacji publicznych uwzględnia zaostrzenie przepisów dotyczących prowadzenia promocji napojów alkoholowych, niemniej jednak zgłoszona została duża liczba uwag postulujących rozszerzenie generalnego zakazu reklamy napojów alkoholowych również o reklamę piwa. Wszystkie uwagi zgłoszone w ramach konsultacji publicznych zostaną poddane szczegółowej analizie – wyjaśnia nam wydział ds. mediów resortu.

Producenci wyrobów spirytusowych czy win od dawna zwracali uwagę, że browary są na tym polu uprzywilejowane.

– W czasach, gdy opracowywano ustawę o wychowaniu w trzeźwości, w Polsce dominowało spożycie wódki. Jednym z ówczesnych celów ustawodawcy było ukierunkowanie polityki państwa na ograniczanie spożycia alkoholu poprzez promowanie napojów o niskiej jego zawartości, czyli piwa.  Piwo zostało zatem wyodrębnione spośród innych kategorii alkoholu i objęte preferencyjnymi regulacjami – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Obecnie to ono zdecydowanie dominuje w strukturze spożycia napojów alkoholowych. Mimo zmieniającej się rzeczywistości, preferencyjne regulacje dotyczące branży piwnej nadal obowiązują, choć obecnie wydają się już nieuzasadnione – dodaje.

Czytaj więcej

Jadą z promilami, bo odczekali i zjedli "tłusty obiad"

 – Kwestia reklamy powinna zostać ujednolicona dla każdego rodzaju alkoholu – piwa, wina i wódki, poprzez jej całkowity zakaz. To emisje reklam piwa są odpowiedzialne za inicjację alkoholową młodzieży i spożycie prawie 90 l per capita rocznie – wskazuje Krzysztof Apostolidis, prezes firmy Partner Center. – Jeśli chcemy walczyć z alkoholizmem w społeczeństwie, to zacznijmy walczyć z mechanizmami, które ten alkoholizm tworzą. Dlaczego jedne alkohole są reklamowane i promowane, a inne nie? Przecież to ten sam związek chemiczny! Nowe zapisy potęgują nierówność wobec prawa podmiotów gospodarczych trudniących się dystrybucją szeroko rozumianych wyrobów alkoholowych – dodaje.

– Promocja każdego rodzaju alkoholu powinna podlegać jednolitym przepisom. Ich zrównanie ograniczyłoby ekspozycję reklamy alkoholu w przestrzeni publicznej i byłoby spójne z rozwiązaniami funkcjonującymi w wielu krajach UE, gdzie obowiązuje zasada równości między kategoriami napojów alkoholowych – mówi Emilia Rabenda, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Browary odrzucają zarzuty. – Od wielu miesięcy widzimy wzmożoną akcję lobbingową wymierzoną w reklamy piwa. Dochodzą do nas informacje, że procedowana nowelizacja jest wykorzystywana również w tym celu, a część opinii przekazanych do Ministerstwa Zdrowia jakoby miała być efektem tego lobbingu. Mamy nadzieję, że MZ nie ulegnie tej presji – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Browary Polskie. –  Reklama nie powoduje wzrostu konsumpcji piwa, co widać na przestrzeni ostatnich lat, gdy rynek piwa łącznie spadł o kilkanaście procent, najwięcej spośród wszystkich alkoholi. Nowelizacja dotyczy natomiast promocji, które w przeciwieństwie do reklamy mają realny wpływ na sprzedaż i w tym przypadku szacujemy, że po wprowadzeniu zmian rynek skurczy się o kolejne 15 proc., uszczuplając tym samym wpływy budżetowe z tytułu akcyzy i VAT o ok. 1,4 mld zł – dodaje.

Trunki w szkle lub metalu

Inną kwestią, jaka może spowodować kolejne problemy dla producentów, są nowe regulacje opakowań na napoje alkoholowe. Ministerstwo, chcąc zapobiec wprowadzaniu na rynek napojów alkoholowych w opakowaniach przypominających produkty spożywcze lub napoje przeznaczone dla dzieci, zaproponowało nowe ograniczenia. Zgodnie z nimi napoje alkoholowe w małych objętościach mogłyby być sprzedawane wyłącznie w opakowaniach szklanych lub metalowych.

– Niestety, taka propozycja wyklucza z rynku szereg wyrobów, które nie mają nic wspólnego z tzw. alko-tubkami, na przykład miody pitne w małych ceramicznych gąsiorkach czy napoje w opakowaniach łączących aluminium i PET. Uderzy to również w produkty rozlewane do małych butelek PET ze względów bezpieczeństwa i ergonomii, np. na potrzeby linii lotniczych – mówi Magdalena Zielińska.

Branża spirytusowa z kolei apeluje o utrzymanie możliwości prowadzenia działań promocyjnych w wydzielonych stoiskach z napojami alkoholowymi. Przedstawiciele sektora zauważają, że zakaz promocji alkoholu w tych strefach stanowi nieproporcjonalne ograniczenie wolności gospodarczej.

Ograniczanie możliwości promowania produktów w miejscu ich legalnej sprzedaży może naruszać konstytucyjną zasadę wolności działalności gospodarczej. Wprowadzenie takich restrykcji powinno być uzasadnione ważnym interesem publicznym i proporcjonalne – a w tym przypadku takiego uzasadnienia brakuje. Zamiast wprowadzać nowe, restrykcyjne przepisy, postulujemy lepsze egzekwowanie istniejących zakazów reklamy i promocji w przestrzeni publicznej – mówi Emilia Rabenda.

W Polsce zasady handlu alkoholem określa ustawa o wychowaniu w trzeźwości z 1982 r., która zdecydowanie wymaga kolejnej nowelizacji. Niestety, oczekiwania producentów i sprzedawców w większości nie zostały zrealizowane.

Mimo wielu apeli Ministerstwo Zdrowia nie wpisało do projektu zasad handlu alkoholem online, choć w świetle wyroków NSA coraz więcej firm się na taką opcję decyduje.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku