80,4 proc. Polaków w wieku 18-25 lat spożywa alkohol z różną częstotliwością - wynika z najnowszego badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl. Autorzy badania wskazują, że wśród pijących jest więcej kobiet niż mężczyzn i przeważają osoby zarabiające 5000-6999 zł netto miesięcznie.
Młodzi dużo piją
Alkohol spożywany jest tylko przy konkretnej okazji przez 28 proc., młodych dorosłych, z kolei grupa 23,7 proc. wskazuje na jego sporadyczne picie. Opcję raz w tygodniu wybrało 9,2 proc., a wyłącznie w weekend 6,5 proc. Z badania wynika też, że 4,4 proc. ankietowanych sięga po alkohol 2 lub 3 razy w tygodniu, a 3,4 proc. – nawet cztery bądź pięć razy. Codziennie pije 2,7 proc. młodych Polaków.
- Powiedzmy sobie wprost: to emisje reklam piwa są odpowiedzialne za inicjację alkoholową młodzieży i spożycie prawie 90 l per capita rocznie. 53 procent konsumowanego w Polsce alkoholu ma właśnie postać piwa. Jeśli chcemy walczyć z alkoholizmem w społeczeństwie, to zacznijmy walczyć z mechanizmami, które ten alkoholizm tworzą - mówi Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center. - Chyba nikt już nie ma wątpliwości, że najwyższy czas uregulować tę kwestię. Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości to dobry moment, aby wreszcie wprowadzić równość podmiotów gospodarczych wobec prawa. Dlaczego jedne alkohole są reklamowane i promowane, a inne nie - dodaje.
Jak już pisaliśmy w "Rzeczpospolitej" mimo wielu apeli Ministerstwo Zdrowia nie wpisało do projektu zasad handlu alkoholem online, choć w świetle wyroków NSA coraz więcej firm się na taką opcję decyduje. Niemniej możliwa jest za to ogromna zmiana w zakresie zasad reklamowania napojów alkoholowych.
- Projekt skierowany do konsultacji publicznych uwzględnia zaostrzenie przepisów dotyczących prowadzenia promocji napojów alkoholowych, niemniej jednak zgłoszona została duża liczba uwag postulujących rozszerzenie generalnego zakazu reklamy napojów alkoholowych również o reklamę piwa. Wszystkie uwagi zgłoszone w ramach konsultacji publicznych zostaną poddane szczegółowej analizie – wyjaśniał nam Wydział ds. Mediów resortu.