Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz

Wśród najmłodszych dorosłych, czyli osób w wieku 18-25 lat, jedynie mniej niż co piąty wcale nie pije alkoholu. Zdaniem branży to efekt głównie sięgania po piwo.

Publikacja: 08.06.2025 07:57

Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz

Foto: AdobeStock

80,4 proc. Polaków w wieku 18-25 lat spożywa alkohol z różną częstotliwością - wynika z najnowszego badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl. Autorzy badania wskazują, że wśród pijących jest więcej kobiet niż mężczyzn i przeważają osoby zarabiające 5000-6999 zł netto miesięcznie.

Młodzi dużo piją

Alkohol spożywany jest tylko przy konkretnej okazji przez 28 proc., młodych dorosłych, z kolei grupa 23,7 proc. wskazuje na jego sporadyczne picie. Opcję raz w tygodniu wybrało 9,2 proc., a wyłącznie w weekend 6,5 proc. Z badania wynika też, że 4,4 proc. ankietowanych sięga po alkohol 2 lub 3 razy w tygodniu, a 3,4 proc. – nawet cztery bądź pięć razy. Codziennie pije 2,7 proc. młodych Polaków.

- Powiedzmy sobie wprost: to emisje reklam piwa są odpowiedzialne za inicjację alkoholową młodzieży i spożycie prawie 90 l per capita rocznie. 53 procent konsumowanego w Polsce alkoholu ma właśnie postać piwa. Jeśli chcemy walczyć z alkoholizmem w społeczeństwie, to zacznijmy walczyć z mechanizmami, które ten alkoholizm tworzą - mówi Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center. - Chyba nikt już nie ma wątpliwości, że najwyższy czas uregulować tę kwestię. Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości to dobry moment, aby wreszcie wprowadzić równość podmiotów gospodarczych wobec prawa. Dlaczego jedne alkohole są reklamowane i promowane, a inne nie - dodaje.

Jak już pisaliśmy w "Rzeczpospolitej" mimo wielu apeli Ministerstwo Zdrowia nie wpisało do projektu zasad handlu alkoholem online, choć w świetle wyroków NSA coraz więcej firm się na taką opcję decyduje. Niemniej możliwa jest za to ogromna zmiana w zakresie zasad reklamowania napojów alkoholowych.

- Projekt skierowany do konsultacji publicznych uwzględnia zaostrzenie przepisów dotyczących prowadzenia promocji napojów alkoholowych, niemniej jednak zgłoszona została duża liczba uwag postulujących rozszerzenie generalnego zakazu reklamy napojów alkoholowych również o reklamę piwa. Wszystkie uwagi zgłoszone w ramach konsultacji publicznych zostaną poddane szczegółowej analizie – wyjaśniał nam Wydział ds. Mediów resortu.

Czytaj więcej

Słynny producent alkoholi luksusowych zwolni ponad tysiąc pracowników

Zakaz reklamy piwa?

Całkowity zakaz reklamy piwa alkoholowego i bezalkoholowego to rozwiązanie za którym opowiada się połowa Polaków. Jednocześnie konsumenci mają problem z rozróżnieniem obu kategorii napojów – wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS

Producenci wyrobów spirytusowych czy win od dawna zwracali uwagę, że browary są na tym polu uprzywilejowane. - Promocja każdego rodzaju alkoholu powinna podlegać jednolitym przepisom. Ich zrównanie ograniczyłoby ekspozycję reklamy alkoholu w przestrzeni publicznej i byłoby spójne z rozwiązaniami funkcjonującymi w wielu krajach UE, gdzie obowiązuje zasada równości między kategoriami napojów alkoholowych. – mówi Emilia Rabenda, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa zauważa, że warto zastanowić się nad wpływem, jaki ekspozycja na reklamy piwa – często już od najmłodszych lat – może wywierać na postawy i decyzje młodych osób. - Reklama piwa jest wciąż dozwolona, a wydaje się to całkowicie niespójne z nadrzędnym celem tej ustawy. Pamiętajmy, że młode osoby są szczególnie podatne na przekaz emocjonalny i wizualny zawarty w reklamach i trudniej im krytycznie analizować intencje marketingowe – zwłaszcza, gdy takie treści są powszechnie obecne w przestrzeni publicznej - dodaje.

Browary odrzucają zarzuty. - Od wielu miesięcy widzimy wzmożoną akcję lobbingową wymierzoną w reklamy piwa. Dochodzą do nas informacje, że procedowana nowelizacja jest wykorzystywana również w tym celu a cześć opinii przekazanych do Ministerstwa Zdrowia jakoby miała być efektem tego lobbingu. Mamy nadzieję, że MZ nie ulegnie tej presji – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Browary Polskie. - Reklama nie powoduje wzrostu konsumpcji piwa, co widać na przestrzeni ostatnich lat, gdy rynek piwa łącznie spadł o kilkanaście procent, najwięcej spośród wszystkich alkoholi. Nowelizacja dotyczy natomiast promocji, które w przeciwieństwie do reklamy mają realny wpływ na sprzedaż i w tym przypadku szacujemy, że po wprowadzeniu zmian rynek skurczy się o kolejne 15 proc, uszczuplając tym samym wpływy budżetowe z tytułu akcyzy i VAT o ok. 1,4 mld zł – dodaje.

80,4 proc. Polaków w wieku 18-25 lat spożywa alkohol z różną częstotliwością - wynika z najnowszego badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl. Autorzy badania wskazują, że wśród pijących jest więcej kobiet niż mężczyzn i przeważają osoby zarabiające 5000-6999 zł netto miesięcznie.

Młodzi dużo piją

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kryzys żywnościowy ogarnia Rosję. Załamanie produkcji, bankructwa przetwórni
Przemysł spożywczy
Unilever daje długie gwarancje zatrudnienia załodze. To ewenement
Przemysł spożywczy
Starbucks zakazuje pisania imion kandydatów na prezydenta na kubkach. „Zbyt polityczne”
Przemysł spożywczy
Węgry nagle zniosły embargo na mięso z Polski i innych krajów. Sukces negocjacji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Przemysł spożywczy
Węgry zdjęły embargo na polskie mięso. Viktor Orban się ugiął