Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz

Wśród najmłodszych dorosłych, czyli osób w wieku 18-25 lat, jedynie mniej niż co piąty wcale nie pije alkoholu. Zdaniem branży to efekt głównie sięgania po piwo.

Publikacja: 08.06.2025 07:57

Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz

Foto: AdobeStock

80,4 proc. Polaków w wieku 18-25 lat spożywa alkohol z różną częstotliwością - wynika z najnowszego badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl. Autorzy badania wskazują, że wśród pijących jest więcej kobiet niż mężczyzn i przeważają osoby zarabiające 5000-6999 zł netto miesięcznie.

Młodzi dużo piją

Alkohol spożywany jest tylko przy konkretnej okazji przez 28 proc., młodych dorosłych, z kolei grupa 23,7 proc. wskazuje na jego sporadyczne picie. Opcję raz w tygodniu wybrało 9,2 proc., a wyłącznie w weekend 6,5 proc. Z badania wynika też, że 4,4 proc. ankietowanych sięga po alkohol 2 lub 3 razy w tygodniu, a 3,4 proc. – nawet cztery bądź pięć razy. Codziennie pije 2,7 proc. młodych Polaków.

- Powiedzmy sobie wprost: to emisje reklam piwa są odpowiedzialne za inicjację alkoholową młodzieży i spożycie prawie 90 l per capita rocznie. 53 procent konsumowanego w Polsce alkoholu ma właśnie postać piwa. Jeśli chcemy walczyć z alkoholizmem w społeczeństwie, to zacznijmy walczyć z mechanizmami, które ten alkoholizm tworzą - mówi Krzysztof Apostolidis, Prezes firmy Partner Center. - Chyba nikt już nie ma wątpliwości, że najwyższy czas uregulować tę kwestię. Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości to dobry moment, aby wreszcie wprowadzić równość podmiotów gospodarczych wobec prawa. Dlaczego jedne alkohole są reklamowane i promowane, a inne nie - dodaje.

Jak już pisaliśmy w "Rzeczpospolitej" mimo wielu apeli Ministerstwo Zdrowia nie wpisało do projektu zasad handlu alkoholem online, choć w świetle wyroków NSA coraz więcej firm się na taką opcję decyduje. Niemniej możliwa jest za to ogromna zmiana w zakresie zasad reklamowania napojów alkoholowych.

- Projekt skierowany do konsultacji publicznych uwzględnia zaostrzenie przepisów dotyczących prowadzenia promocji napojów alkoholowych, niemniej jednak zgłoszona została duża liczba uwag postulujących rozszerzenie generalnego zakazu reklamy napojów alkoholowych również o reklamę piwa. Wszystkie uwagi zgłoszone w ramach konsultacji publicznych zostaną poddane szczegółowej analizie – wyjaśniał nam Wydział ds. Mediów resortu.

Czytaj więcej

Słynny producent alkoholi luksusowych zwolni ponad tysiąc pracowników

Zakaz reklamy piwa?

Całkowity zakaz reklamy piwa alkoholowego i bezalkoholowego to rozwiązanie za którym opowiada się połowa Polaków. Jednocześnie konsumenci mają problem z rozróżnieniem obu kategorii napojów – wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS

Producenci wyrobów spirytusowych czy win od dawna zwracali uwagę, że browary są na tym polu uprzywilejowane. - Promocja każdego rodzaju alkoholu powinna podlegać jednolitym przepisom. Ich zrównanie ograniczyłoby ekspozycję reklamy alkoholu w przestrzeni publicznej i byłoby spójne z rozwiązaniami funkcjonującymi w wielu krajach UE, gdzie obowiązuje zasada równości między kategoriami napojów alkoholowych. – mówi Emilia Rabenda, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa zauważa, że warto zastanowić się nad wpływem, jaki ekspozycja na reklamy piwa – często już od najmłodszych lat – może wywierać na postawy i decyzje młodych osób. - Reklama piwa jest wciąż dozwolona, a wydaje się to całkowicie niespójne z nadrzędnym celem tej ustawy. Pamiętajmy, że młode osoby są szczególnie podatne na przekaz emocjonalny i wizualny zawarty w reklamach i trudniej im krytycznie analizować intencje marketingowe – zwłaszcza, gdy takie treści są powszechnie obecne w przestrzeni publicznej - dodaje.

Browary odrzucają zarzuty. - Od wielu miesięcy widzimy wzmożoną akcję lobbingową wymierzoną w reklamy piwa. Dochodzą do nas informacje, że procedowana nowelizacja jest wykorzystywana również w tym celu a cześć opinii przekazanych do Ministerstwa Zdrowia jakoby miała być efektem tego lobbingu. Mamy nadzieję, że MZ nie ulegnie tej presji – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Browary Polskie. - Reklama nie powoduje wzrostu konsumpcji piwa, co widać na przestrzeni ostatnich lat, gdy rynek piwa łącznie spadł o kilkanaście procent, najwięcej spośród wszystkich alkoholi. Nowelizacja dotyczy natomiast promocji, które w przeciwieństwie do reklamy mają realny wpływ na sprzedaż i w tym przypadku szacujemy, że po wprowadzeniu zmian rynek skurczy się o kolejne 15 proc, uszczuplając tym samym wpływy budżetowe z tytułu akcyzy i VAT o ok. 1,4 mld zł – dodaje.

80,4 proc. Polaków w wieku 18-25 lat spożywa alkohol z różną częstotliwością - wynika z najnowszego badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl. Autorzy badania wskazują, że wśród pijących jest więcej kobiet niż mężczyzn i przeważają osoby zarabiające 5000-6999 zł netto miesięcznie.

Młodzi dużo piją

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Unilever daje długie gwarancje zatrudnienia załodze. To ewenement
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Przemysł spożywczy
Starbucks zakazuje pisania imion kandydatów na prezydenta na kubkach. „Zbyt polityczne”
Przemysł spożywczy
Węgry nagle zniosły embargo na mięso z Polski i innych krajów. Sukces negocjacji
Przemysł spożywczy
Węgry zdjęły embargo na polskie mięso. Viktor Orban się ugiął
Przemysł spożywczy
Analityk: koniec wojny sklepów spożywczych. Po Dino można było oczekiwać więcej