Szturm na ekologiczne produkty. Polacy powyżej średniej UE

70 proc. Polaków na zakupach stara się sięgać po produkty z ekologicznych źródeł i przyjazne środowisku. To wynik lepszy niż średnia europejska.

Publikacja: 31.05.2022 13:45

Szturm na ekologiczne produkty. Polacy powyżej średniej UE

Foto: Fotolia

Ogółem już 60 proc. Europejczyków wybiera produkty ekologiczne i przyjazne środowisku – wynika z badania firmy PayPal. W Polsce już 7 na 10 polskich konsumentów wybiera asortyment pochodzący z ekologicznych źródeł. Z raportu wynika, że w Europie, w zależności od kraju, około 5-10 proc. konsumpcji żywności jest efektem tzw. aktywizmu ekologicznego konsumentów , czyli chęci dostosowania swoich zakupów do osobistych przekonań przez osoby dbające o klimat.

W czasie pandemii 37 proc. polskich konsumentów zadeklarowało, że zwiększyło swoje zainteresowanie produktami ekologicznymi, co stwarza nie lada okazję do wykorzystania przez branżę e-commerce, która ma się jeszcze bardziej rozwinąć, osiągając wartość 162 mld zł do 2026 r. Sektor e-grocery również byłby wielkim zwycięzcą, biorąc pod uwagę prognozy wzrostu rynku do 28,7 proc. w ciągu czterech lat .

63 proc. konsumentów w całej Europie zaczęło wybierać sklepy z ofertą produktów ekologicznych, a konsumenci częściej zwracają uwagę na pochodzenie kupowanych produktów, ich wartości i certyfikaty jakości. Aby mieć pewność co do właściwości odżywczych, klienci czytają etykiety i sprawdzają posiadane atesty. Co ciekawe, robi to już prawie 60 proc. Polaków. Spośród tych, którzy zapoznają się z opisami, 74 proc. osób w Polsce twierdzi, że świadomie porównuje produkty, aby wybrać te ze zdrowszymi składnikami.

Czytaj więcej

Brakuje rąk do pracy sezonowej. Wakaty podbiją ceny

Dla wielu firm szybko stało się jasne, że zrównoważone zakupy nie oznaczają jedynie wizyty na lokalnym targu z torbą wielokrotnego użytku. Chodzi także o wspieranie ich aktywności w internecie. W praktyce aż 70 proc. amerykańskich konsumentów wspiera lokalne firmy, robiąc zakupy wyłącznie lub częściowo przez internet.

– Tendencje w innych krajach mogą być bardzo podobne, ponieważ odpowiedzialna konsumpcja stała się istotna także w Europie Środkowo-Wschodniej. Konsumenci z tego regionu opowiadają się za zrównoważonymi produktami poprzez swoje portfele – w tym portfele elektroniczne. W Polsce aż 85 proc. konsumentów kupuje artykuły spożywcze przez internet – mówi Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią.

Choć zakupy online często kojarzą się z poszukiwaniem jak najniższych cen, to istotnym czynnikiem jest także miejsce pochodzenia i jakość produktu. Co więcej, większość Europejczyków woli kupować na stronach internetowych i w aplikacjach, które wskazują im lokalne sklepy. – Choć 84 proc. kupujących jest skłonnych podejmować decyzje na podstawie ceny towaru, to jeszcze więcej – 89 proc. – bierze pod uwagę jego jakość. To powinno wpłynąć na firmy, które do tej pory polegały na swojej strategii cenowej, aby utrzymać przewagę konkurencyjną. Nie jest to już główny czynnik i powinny one być tego świadome – mówi Efi Dahan.

Ogółem już 60 proc. Europejczyków wybiera produkty ekologiczne i przyjazne środowisku – wynika z badania firmy PayPal. W Polsce już 7 na 10 polskich konsumentów wybiera asortyment pochodzący z ekologicznych źródeł. Z raportu wynika, że w Europie, w zależności od kraju, około 5-10 proc. konsumpcji żywności jest efektem tzw. aktywizmu ekologicznego konsumentów , czyli chęci dostosowania swoich zakupów do osobistych przekonań przez osoby dbające o klimat.

W czasie pandemii 37 proc. polskich konsumentów zadeklarowało, że zwiększyło swoje zainteresowanie produktami ekologicznymi, co stwarza nie lada okazję do wykorzystania przez branżę e-commerce, która ma się jeszcze bardziej rozwinąć, osiągając wartość 162 mld zł do 2026 r. Sektor e-grocery również byłby wielkim zwycięzcą, biorąc pod uwagę prognozy wzrostu rynku do 28,7 proc. w ciągu czterech lat .

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu