Podstawowym, choć – jak wynika z badań rynkowych – coraz rzadziej stosowanym rozwiązaniem w branży IT, jest tradycyjna umowa o pracę. Czy jednak jej stosowanie |pozwala firmom technologicznym realizować założone cele biznesowe, w tym: utrzymanie kluczowego personelu, ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa oraz zachowanie praw do produktów stworzonych przez pracownika?
Czytaj także: Umowy o poufności z pracownikami branży IT
Te pytania są obecnie szczególnie ważne. W branży IT mamy rynek pracownika – specjaliści bez skrupułów migrują tam, gdzie dostaną więcej. Często nie zważają na to, że rozwiązanie umowy zaszkodzi obecnemu pracodawcy, który musi np. dokończyć ważny projekt, co mocno komplikuje odejście wyspecjalizowanego pracownika.
Na gruncie kodeksu pracy brak jest podstaw do wyłączenia możliwości rozwiązania umowy przez pracownika. Umowę o pracę, nawet zawartą na czas nieokreślony, pracownik może rozwiązać bez podania przyczyny. Kodeks pracy zobowiązuje do uzasadnienia wypowiedzenia umowy na czas nieokreślony wyłącznie pracodawcę.
Pracownik może zatem rozwiązać umowę na czas nieokreślony niezależnie od podania przyczyn, podczas gdy pracodawca ma obowiązek podać prawdziwą, konkretną i zrozumiałą dla zwalnianego przyczynę zakończenia współpracy.