Mały przewoźnik złoży swoje sprawozdanie finansowe

Sytuacji finansowej w niewielkiej firmie transportowej nie musi już poświadczać biegły rewident

Publikacja: 03.10.2012 09:45

Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) honoruje sprawozdania finansowe, jakie składają drobni przedsiębiorcy, by wykazać, że dysponują odpowiednimi środkami do prowadzenia działalności. Takie stanowisko przedstawił GITD po tym, jak Stowarzyszenie Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego Najlepsza droga zarzucało, że jest inaczej.

Problem drobnych przewoźników (o czym pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" 27 lipca w artykule „Biegły rewident nie jest potrzebny przewoźnikowi") polega na tym, że w Biurze Transportu Międzynarodowego GITD i w starostwach powiatowych byli odprawiani z kwitkiem, gdy przedstawiali przygotowane przez siebie sprawozdania finansowe. Urzędnicy wskazywali, że taki dokument powinien sporządzić biegły rewident, a to dla firmy wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Sprawozdanie finansowe jest jedną z form potwierdzających, że firma dysponuje środkami na zabezpieczenie finansowe w wysokości 9  tys. euro na pierwszy pojazd i 5 tys. euro na każdy następny. Warunek ten wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 dotyczącego zawodu przewoźnika drogowego. Przepisy te wymagają, by sprawozdanie było podpisane przez osobę odpowiednio upoważnioną.

Mariusz Miąsko, wiceprezes Stowarzyszenia Najlepsza droga, wskazuje, że przewoźnik będący osobą fizyczną, czyli sam przedsiębiorca, jest   odpowiednio upoważniony w rozumieniu wspomnianego rozporządzenia 1071/2009 do potwierdzania rocznego sprawozdania finansowego.

Podobne stanowisko przedstawiło także Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Jeleniej Górze. Zajmowało się ono skargą przedsiębiorcy na decyzję starostwa, które nie przyjęło mu sprawozdania.

Mirosław Maksimiuk, zastępca GITD, twierdzi, że w Biurze Transportu Międzynarodowego sprawozdania od drobnych przedsiębiorców są honorowane. Na poparcie tych słów podaje, że od osób fizycznych prowadzących działalność przewozową przyjęto 635 takich dokumentów. Zapowiada też, że przypadki odmowy przyjęcia sprawozdania finansowego od drobnych przedsiębiorców będą zbadane, a osoby winne zostaną pociągnięte do odpowiedzialności.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) honoruje sprawozdania finansowe, jakie składają drobni przedsiębiorcy, by wykazać, że dysponują odpowiednimi środkami do prowadzenia działalności. Takie stanowisko przedstawił GITD po tym, jak Stowarzyszenie Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego Najlepsza droga zarzucało, że jest inaczej.

Problem drobnych przewoźników (o czym pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" 27 lipca w artykule „Biegły rewident nie jest potrzebny przewoźnikowi") polega na tym, że w Biurze Transportu Międzynarodowego GITD i w starostwach powiatowych byli odprawiani z kwitkiem, gdy przedstawiali przygotowane przez siebie sprawozdania finansowe. Urzędnicy wskazywali, że taki dokument powinien sporządzić biegły rewident, a to dla firmy wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Nieruchomości
Co można wybudować bez pozwolenia na własnej posesji? Garaż? A może oczko wodne?
Sądy i trybunały
Seria wyroków kopiuj-wklej. W tle batalia o koncesję dla aptek
Sądy i trybunały
Nowy dyrektor KSSiP: do sądów rzadko przychodzą intelektualiści czy prawnicy
Podatki
Uparty obdarowany zapłaci podatek, bo nie chciał pokazać wydruku z konta
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Prawo drogowe
Koniec z parkowaniem na chodnikach? Jest propozycja zmiany prawa
Prawo rodzinne
Rozwód u notariusza lub przed urzędnikiem USC. Resort Bodnara ma śmiały plan