Znak towarowy - dlaczego warto mieć rozpoznawalny

Oznaczenie produktu czy usługi działa jak reklama, zachęcając do zakupów. Staje się stopniowo również gwarancją jakości.

Publikacja: 30.09.2015 06:00

Znak towarowy może przynosić zyski na różnych etapach jego eksploatacji, np. w sporcie

Znak towarowy może przynosić zyski na różnych etapach jego eksploatacji, np. w sporcie

Foto: AFP

Przedsiębiorca komunikuje się z klientami za pomocą znaków towarowych. To dzięki nim klient rozpoznaje jego ofertę i może ją wybrać spośród podobnych. Posiadanie strategii budowania marki i zastosowanie dostępnych instrumentów prawnych pozwala, by znak stawał się samodzielną wartością i znaczącym aktywem przedsiębiorstwa.

Najpierw należy dążyć do budowania rozpoznawalności znaku, tak by klient kojarzył oznaczony nim produkt. Znak powinien być czytelny i przyciągać uwagę bez względu na to, czy ma formę słowną, graficzną, trójwymiarową, kolorową, muzyczną. Nie zawsze znak oryginalny czy rozbudowany jest atrakcyjnym narzędziem komunikacji z klientem, w której korzystne są skrótowość i minimalizm. Często lepiej posłużyć się prostym obrazem, figurą, kolorem, by dać się zapamiętać. Coraz częściej przedsiębiorcy sięgają po oznaczenia bliskie opisowym, które łatwiej zapamięta klient.

Wybór możliwych oznaczeń jest nieograniczony i może się wydawać, że sama konstrukcja albo wygląd oznaczenia nie grają roli w tym, czy produkt nim oznaczony osiągnie sukces. Okazuje się jednak, że znak wpływa na decyzje zakupowe klienta. Dlatego firmy przeprowadzają badania na temat jego postrzegania i siły oddziaływania na klientów. Zawsze konieczne jest wcześniejsze sprawdzenie, czy podobny znak nie funkcjonuje już na rynku. Wybór znaku nie powinien być przypadkowy, a budowanie marki musi być podstawowym elementem strategii rynkowej. Należy pamiętać, że znaki podlegają regulacji prawnej, i warto zadbać już na początku, by spełniały kryteria pozwalające na ich ochronę.

Promocja produktów powoduje, że klienci w pewnym momencie zaczynają nie tylko rozpoznawać znak, lecz także kojarzą go z określoną jakością i poziomem satysfakcji czerpanej z produktu lub usługi. Wtedy znak działa sam w sobie jak reklama, zachęcając do zakupu. Staje się również gwarancją jakości oznaczonego nim produktu. Klienci wybierają bowiem produkt ze znakiem, żeby powtórzyć swoje wcześniejsze doświadczenie. W dbaniu o umocnienie swojej marki, ważne jest zatem, aby jakość produktów utrzymywana była na tym samym poziomie. Korzystający ze znaku nie ma jednak prawnego obowiązku utrzymywania tej samej jakości. W momencie, kiedy znak staje się znany i ceniony, można mówić o uzyskaniu przewagi nad konkurentami, którzy nie przykładali wagi do zbudowania marki. Pełnienie przez znak funkcji reklamowej w konsekwencji ułatwia także rozszerzanie oferty przedsiębiorstwa. Opatrzenie nowych produktów znanym i cenionym już znakiem powoduje, że od razu mogą być postrzegane przez klientów jako towary dobrej i satysfakcjonującej jakości. Może to dotyczyć również produktów o zupełnie innym przeznaczeniu.

Korzyści z posiadania znaku mogą być niespodziewane. To samo dobro o charakterze niematerialnym często może być chronione na podstawie kilku regulacji. Jeden wytwór może na przykład stanowić utwór, wzór i jednocześnie znak towarowy. Czasem warto zarejestrować znak, nawet jeśli na początku przedsięwzięcia wydaje się, że najsilniejszą ochronę daje np. prawo autorskie. Kiedy dojdzie do sporu, może się okazać, że w określonym stanie faktycznym to właśnie tylko znak towarowy ochroni produkt. Znak towarowy może mieć bowiem formę trójwymiarową, a jego ochrona nie jest ograniczona w czasie.

Znak towarowy ma wartość majątkową, którą można oszacować. Im większy sukces rynkowy odniósł, tym wyższa jest jego wycena. Może być przedmiotem obrotu. Można go więc obciążyć lub sprzedać i w ten sposób może służyć inwestowaniu nowych przedsięwzięć. Odrębne korzyści przynosi licencjonowanie znaków, tj. zgoda, aby znakiem opatrywał swoje produkty inny przedsiębiorca. Poszerza to krąg odbiorców, a w konsekwencji zwiększa znajomość znaku i jego wartość. Od rozpoznawalności znaku i jego wartości zależy, jaka będzie jego ochrona. Zasadą jest, że im znak jest lepiej znany, tym na większą ochronę zasługuje. Większa może też być kwota odszkodowania w przypadku naruszenia znaku.

Znak towarowy jest postrzegany przede wszystkim jako jedno z narzędzi marketingu. Jest on jednak uwarukowany prawnie i posiada duży potencjał inwestycyjny. Odpowiednie zarządzanie znakiem może przynosić zyski na różnych etapach jego eksploatacji.

Autorka jest radcą prawnym, wspólnikiem w kancelarii BSWW Legal & Tax

Przedsiębiorca komunikuje się z klientami za pomocą znaków towarowych. To dzięki nim klient rozpoznaje jego ofertę i może ją wybrać spośród podobnych. Posiadanie strategii budowania marki i zastosowanie dostępnych instrumentów prawnych pozwala, by znak stawał się samodzielną wartością i znaczącym aktywem przedsiębiorstwa.

Najpierw należy dążyć do budowania rozpoznawalności znaku, tak by klient kojarzył oznaczony nim produkt. Znak powinien być czytelny i przyciągać uwagę bez względu na to, czy ma formę słowną, graficzną, trójwymiarową, kolorową, muzyczną. Nie zawsze znak oryginalny czy rozbudowany jest atrakcyjnym narzędziem komunikacji z klientem, w której korzystne są skrótowość i minimalizm. Często lepiej posłużyć się prostym obrazem, figurą, kolorem, by dać się zapamiętać. Coraz częściej przedsiębiorcy sięgają po oznaczenia bliskie opisowym, które łatwiej zapamięta klient.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego