Internet stał się obecnie podstawowym środkiem komunikacji, nie tyko w obrocie prywatnym, ale też coraz częściej w kontaktach z organami administracji publicznej. W konsekwencji coraz większe są nadzieje i oczekiwania społeczne wykorzystania elektronicznych systemów do załatwiania spraw urzędowych. Można by rzec, by żyło się lepiej wszystkim – i petentom, i urzędnikom. Zgodnie z informacją dostępną na portalu ePUAP już ponad 1 mln osób korzysta z usług elektronicznych, załatwiając bez wychodzenia z domu sprawy z zakresu przedsiębiorczości, edukacji, zabezpieczeń społecznych i spraw obywatelskich. Można zadać sobie pytanie, czy to dużo czy mało w 38-milionowym państwie.
Należy wobec tego się zastanowić, czy również podatnicy otrzymali narzędzie, które ułatwi im dokonywanie rozliczeń podatkowych.
Jak założyć konto
ePUAP to publiczny system informatyczny funkcjonujący od 2008 roku, za pośrednictwem którego obywatel (osoby fizyczne, przedsiębiorcy) mogą w formie elektronicznej załatwiać sprawy urzędowe. Wystarczy założyć konto (http://epuap.gov.pl/wps/portal), wypełniając krótki formularz rejestracyjny, w którym wskazuje się swoje dane osobowe. Do wnoszenia podań czy urzędowych wniosków konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamości poprzez uzyskanie Profilu Zaufanego >patrz ramka.
Po zakończeniu rejestracji uzyskujemy adres elektronicznej skrzynki podawczej do załatwiania spraw urzędowych, której podstawowy adres to: /login_użytkownika/domyslna. Można dodawać kolejne skrzynki czy zmieniać ich nazwy w zależności od potrzeb danej osoby. Dodatkowo dane wskazane w ePUAP można zmieniać, np. celem wprowadzenia nowego adresu e-mail, na który mają przychodzić zawiadomienia o otrzymywaniu korespondencji za pośrednictwem ePUAP (stały dostęp do wskazanej w ePUAP skrzynki e-mail jest ważny ze względu na tzw. fikcję doręczenia, o której poniżej).
Można wysłać i odebrać
Załatwianie spraw poprzedzone jest koniecznością autoryzacji za pomocą kodów SMS, na zasadach podobnych do tych, które funkcjonują w bankowości elektronicznej. Po zalogowaniu się na platformie ePUAP możemy wybrać interesujący nas obszar (np. podatki) oraz organ podatkowy, do którego chcemy wystąpić z wnioskiem lub innym pismem. Po wypełnieniu danego pisma powinniśmy otrzymać urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Przed wysłaniem pisma koniecznie pamiętajmy o zaznaczeniu pola: podpisanie pisma profilem zaufanym.