- Zapotrzebowanie na anonimową, bezpłatną pomoc dla najmłodszych jest niezwykle duże. W ubiegłym roku odebraliśmy ponad 130 000 połączeń od dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia, opieki i ochrony. Prawie 8000 razy młodzi ludzie kontaktowali się z nami za pomocą wysyłanych przez internet wiadomości. W niemal 100 przypadkach podejmowaliśmy interwencje ratujące zdrowie lub życie dzieci – mówi Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dzieci Niczyje, koordynatora obchodów.
Tradycja telefonów zaufania dla dzieci sięga lat 70. XX wieku. Dziś w Polsce istnieje kilkanaście linii pomocowych dla dzieci i młodzieży. Tylko nieliczne z nich są bezpłatne i ogólnodostępne.
Dwie z nich prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje:
- W kontakcie z młodymi ludźmi najważniejsze jest, żeby ich spokojnie wysłuchać, nie oceniać, dostrzec jak ważny jest kłopot, z którym zwracają się o pomoc. Rolą naszych konsultantów jest wsparcie ich w znalezieniu rozwiązania trudnej sytuacji – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu 116 111.
Tylko nieliczne telefony zaufania są bezpłatne i ogólnodostępne