– Z formalnego punktu widzenia byłam obcą osobą – mówi Monika.
Na szczęście lekarz poznał Adama. Jego syn chodził z nim do tego samego przedszkola. Udzielił pomocy.
Rodzice dzieci, którymi się opiekują rodziny zastępcze, często nie są pozbawiani praw rodzicielskich. To oni decydują w wielu kwestiach, np. wyrażają zgodę na sposób leczenia, wyjazd za granicę, akceptują wybór szkoły, mimo że często kontakt z nimi jest ograniczony.
W Polsce jest 37 tysięcy rodzin zastępczych. Tworzą dom dla ponad 54 tys. dzieci, którymi mama i tata nie umieli lub nie chcieli się zająć. Tylko jednak 6 tysięcy to rodziny niespokrewnione. Trafia do nich raptem co trzecie dziecko nieodpowiedzialnych rodziców.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, j.ojczyk@rp.pl
Recepta na zminimalizowanie liczby porażek
Pojawienie się w domu obcych dzieci, mocno doświadczonych przez życie, jest jak kryzys. Wymaga szybkich przemyślanych reakcji. Suche przepisy nie zawsze pomagają, ale poniższe zasady na pewno. Ich autorką jest Joanna Wilk ze Stowarzyszenia Misja Nadziei.
1.
Efektywne szkolenie. Z kwalifikacją rodziny nie należy się spieszyć. W roli szkolących dobrze sprawdzają się rodzice zastępczy lub osoby pracujące z takimi rodzicami.
2.
Dobra diagnoza. Dziecko kierowane do rodziny musi być zdiagnozowane i odpowiednio dobrane do danej rodziny. Niektóre rodziny doskonale pracują z dziećmi szkolnymi, nastolatkami, inne z małymi lub niepełnosprawnymi.
3.
Dobór rodziny. Dzieci, zwłaszcza z tzw. interwencji, muszą trafiać do doświadczonych rodzin, które umieją same zadbać o zdiagnozowanie dziecka. Ważne jest, aby w tym czasie do jednej rodziny nie trafiło zbyt dużo dzieci.
4.
Rodzinne „bhp". Rodzina zastępcza, nawet niezawodowa, to rodzaj pracy. Dlatego należy ustalić zasady BHP, czyli określić czas wypoczynku dla dzieci i rodziców, czas dla dzieci biologicznych i zastępczych, indywidualny czas dla każdego dziecka.
5.
Kryzys. W sytuacjach kryzysowych, które występują nawet w najlepszych rodzinach, należy zwracać się po pomoc do psychologów, a także doświadczonych rodzin zastępczych, aby znaleźć sposób na ich rozwiązanie. System instytucjonalnego wsparcia i kontroli powinien działać tak, aby rodzina czuła się partnerem i nie obawiała się mówić o problemach.
6.
Dokształcanie. Kurs kwalifikacyjny nie wystarczy, rodzice zastępczy powinni cały czas uczestniczyć w specjalistycznych szkoleniach dotyczących wychowania dzieci z traumą, FAS, zaburzeniami więzi itp.