Reklama

Bez znaku nie mandatu

Straż miejska ma problem z interwencjami na osiedlach i parkingach. Ministerstwo Infrastruktury nie ogłosiło jeszcze znaku, który wydzieli strefę ruchu

Publikacja: 22.11.2010 03:55

Bez znaku nie mandatu

Foto: Fotorzepa, Przemysław Wierzchowski

W całej Polsce sytuacja wygląda niemal identycznie. Choć nowela [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=46025414CBF58B3EB09CE23353662A04?id=178080]kodeksu drogowego[/link] weszła w życie 4 września, interweniujący funkcjonariusze do dziś są często bezradni. Jest sporo telefonów z prośbą o interwencję, ale nie zawsze mogą wypisać mandat.

– Odbieramy więcej zgłoszeń – przyznaje Monika Niżniak, rzeczniczka warszawskiej Straży Miejskiej. – Jest ich (porównując z poprzednim kwartałem) o 10 proc. więcej. W Warszawie najlepiej widać to na Białołęce. Przed 4 września odbieraliśmy od mieszkańców pojedyncze wezwania. Teraz jest ich bardzo dużo, a 3/4 dotyczy właśnie łamania przepisów drogowych na osiedlach – podaje Niżniak.

Obecnie strażnicy mogą interweniować tylko wtedy, gdy na osiedlu kierowca złamie konkretny znak, np. zakaz zatrzymywania się. Jeśli jednak jego wykroczenie polega na zastawieniu chodnika czy parkowaniu tuż pod klatką, o mandacie nie może być mowy. [b]Do interwencji strażnika potrzebne jest oznaczenie terenu osiedla specjalnymi znakami: strefa ruchu i koniec strefy ruchu. [/b]

Na brak znaku narzeka też krakowska Straż Miejska. Marek Anioł, jej rzecznik, przyznaje, że interwencje są podejmowane z ograniczeniami. Dopiero gdy będą odpowiednie znaki, ustawa mająca wprowadzić porządek na osiedlach i sklepowych parkingach ma szansę naprawdę zadziałać.

O tym, jak oczekiwany znak ma wyglądać, pisaliśmy na łamach „Rz” już w połowie września (wówczas był gotowy projekt rozporządzenia wprowadzający dwa znaki: D-52 (biało-czarny) i D-53 „koniec strefy ruchu” (biało-czarno-czerwony).

Reklama
Reklama

– Niedawno skończyły się konsultacje społeczne, teraz trwają międzyresortowe. Robimy wszystko, ale na tok prac nie mamy żadnego wpływu – tłumaczy „Rz” Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. I przewiduje, że jeszcze w tym roku rozporządzenie wejdzie w życie.

Kiedy tak się stanie, wszelkie wykroczenia drogowe: rozmowa przez komórkę bez zestawu głośnomówiącego, nadmierna prędkość, jazda w stanie nietrzeźwości i po spożyciu, brak świateł czy też brak wymaganych dokumentów na osiedlowej drodze będą karane tak jak na drogach publicznych: mandatem i punktami karnymi.

W całej Polsce sytuacja wygląda niemal identycznie. Choć nowela [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=46025414CBF58B3EB09CE23353662A04?id=178080]kodeksu drogowego[/link] weszła w życie 4 września, interweniujący funkcjonariusze do dziś są często bezradni. Jest sporo telefonów z prośbą o interwencję, ale nie zawsze mogą wypisać mandat.

– Odbieramy więcej zgłoszeń – przyznaje Monika Niżniak, rzeczniczka warszawskiej Straży Miejskiej. – Jest ich (porównując z poprzednim kwartałem) o 10 proc. więcej. W Warszawie najlepiej widać to na Białołęce. Przed 4 września odbieraliśmy od mieszkańców pojedyncze wezwania. Teraz jest ich bardzo dużo, a 3/4 dotyczy właśnie łamania przepisów drogowych na osiedlach – podaje Niżniak.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Samorząd
Na te zmiany czekają gminy i inwestorzy. Teraz ruch prezydenta
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Nieruchomości
Tomasz Lewandowski: Rząd chce oczyścić atmosferę wokół spółdzielni mieszkaniowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama