Rząd po cichu obniża kary dla piratów drogowych. Wrzutka w Lex Uber

W rządowym projekcie ustawy, która ma zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów korzystających z taksówek na aplikacje, pojawił się niespodziewanie punkt, który pozwoli zmniejszyć sankcje za przekroczenie prędkości i da ponownie zarabiać Wojewódzkim Ośrodkom Ruchu Drogowego na organizowaniu dla nich kursów - informuje serwis brd24.pl.

Publikacja: 12.04.2023 10:33

Rząd po cichu obniża kary dla piratów drogowych. Wrzutka w Lex Uber

Foto: Adobe Stock

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, którym we wtorek zajmowała się sejmowa Komisja Infrastruktury. Zakłada on lepszą weryfikację kierowców taksówek na aplikacje. Przedsiębiorca zatrudniający takich kierowców  będzie musiał szczegółowo sprawdzać ich tożsamość, a nawet wykonywać zdjęcia ich twarzy. Projekt znosi on opłaty ewidencyjne za czynności urzędowe w zakresie rejestracji pojazdów i wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, a także przy przeprowadzaniu badania technicznego.

Jak brd24.pl ustalił, że wczoraj w projekcie niespodziewanie został dopisany punkt, który zmniejszy sankcje piratom drogowym i pozwoli ponownie zarabiać Wojewódzkim Ośrodkom Ruchu Drogowego na organizowaniu dla nich kursów. Nie wiadomo, kto wprowadził punkt do projektu, bo nie ma jeszcze stenogramu z wtorkowych prac komisji.

Czytaj więcej

Coraz większe straty WORD-ów. Czy grozi nam likwidacja ośrodków?

W pierwotnej wersji projektu (druk nr 3049), która trafiła do Sejmu z podpisem premiera Mateusza Morawieckiego nie było ani słowa o punktach karnych za wykroczenia drogowe i sposobach ich przedawniania się czy likwidacji za opłatą. Takie zapisy pojawiły się  jednak w  druku nr 3121 w „Sprawozdaniu Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie zmiany ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3049)”, który niebawem stanie na drugim czytaniu w Sejmie.

Propozycja, której nikt publicznie nie konsultował, zakłada przywrócenie automatycznego kasowania punktów karnych nie po dwóch latach od momentu zapłacenia mandatu, ale – jak to było przed uderzeniem w piratów drogowych – po roku.

Jeszcze więcej kontrowersji budzi poprawka dotycząca kwestii, w której dyrektorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego lobbowali w Ministerstwie Infrastruktury od wielu miesięcy. Brd24.pl przypomina, że od 1 stycznia 2022 r. WORD-y straciły wpływy od piratów drogowych, którzy stawiali się tam na pogadankach prowadzonych przez emerytowanych policjantów i byłych egzaminatorów. Często nawet nie musieli już przychodzić osobiście, tylko „uczestniczyli” w wysłuchiwaniu takich pogadanek online. Za opłatą ok. 300 zł raz na pół roku w ten sposób usuwali ze swojego konta 6 punktów karnych i odsuwali groźbę utraty uprawnień i skierowania na egzamin sprawdzający.

Dokument z poprawkami, przesłany do Sejmu, podpisali wczoraj posłowie Jerzy Polaczek (PiS) oraz Paweł Olszewski (KO).

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, którym we wtorek zajmowała się sejmowa Komisja Infrastruktury. Zakłada on lepszą weryfikację kierowców taksówek na aplikacje. Przedsiębiorca zatrudniający takich kierowców  będzie musiał szczegółowo sprawdzać ich tożsamość, a nawet wykonywać zdjęcia ich twarzy. Projekt znosi on opłaty ewidencyjne za czynności urzędowe w zakresie rejestracji pojazdów i wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, a także przy przeprowadzaniu badania technicznego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP