Reklama

Na ferie trzeba przede wszystkim bezpiecznie dotrzeć

Ruch w rejonach górskich będzie wzmożony. Ważne, by kierowcy byli gotowi na różne warunki na trasie.

Publikacja: 20.01.2023 03:00

Na ferie trzeba przede wszystkim bezpiecznie dotrzeć

Foto: Adobe Stock

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad apeluje do podróżujących na wypoczynek o przygotowanie się na zimowe warunki, także niesprzyjające szybkiej jeździe. Pogoda może być zmienna: opady śniegu, deszczu ze śniegiem, ujemne temperatury. Trzeba pamiętać, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się, łatwo można stracić przyczepność. Dostosujmy prędkość do panujących warunków.

Auto musi być odśnieżone, a świateł używamy zgodnie z zasadami. Wciąż zdarzają się kierowcy, którzy nie ściągają śnieżnej czapy z pojazdu, bo wychodzą z założenia, że zwieje ją pęd powietrza. To zagrożenie dla innych uczestników ruchu i nieodpowiedzialność, za którą grozi mandat. Śnieg spadający z jadącego samochodu może doprowadzić do tragedii, a konsekwencje będą dotkliwsze.

Przy padającym śniegu niektórzy kierowcy jadą tylko z włączonymi światłami dziennymi, a po zmroku przy lekkiej mgle, by lepiej widzieć i być widzianym, włączają przednie i tylne światła przeciwmgłowe. Jazda na światłach dziennych w trakcie opadów sprawia, że jadący za nami zbyt późno dostrzegą nasz pojazd.

Czytaj więcej

Policjanci na stokach - co czeka zimowych piratów na trasach

Co z łańcuchami na koła? Nie wszyscy w nie inwestują, a o ich przydatności przekonują się dopiero, gdy auto nie jest w stanie podjechać pod górę lub gdy dojdzie do kolizji na zaśnieżonej drodze. Posiadanie łańcuchów jest regulowane przez polskie prawo. Choć nie ma ogólnego obowiązku zakładania ich na koła, w pewnych sytuacjach jest to konieczne. Obowiązek jazdy na łańcuchach śniegowych jest na odcinkach dróg z oznakowaniem C-18 „nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych”. Prawo o ruchu drogowym podkreśla jednak, że łańcuchy na koła należy zakładać wyłącznie wtedy, gdy droga jest pokryta śniegiem – wtedy faktycznie się one przydają. Znak C-18 nie narzuca wobec tego jazdy na łańcuchach np. po suchym asfalcie, dlatego ważna jest właściwa ocena sytuacji na drodze. Za nieuzasadnione używanie łańcuchów śniegowych grozi mandat. Znak C-18 stawiany jest zwykle na górskich odcinkach dróg. Niewykluczone, że napotkamy go podczas dojazdu do miejscowości mniej obleganych przez turystów, ale też na wybranych ulicach w górskich miasteczkach np. w Tatrach. O wyjeździe ze strefy objętej nakazem zakładania łańcuchów informuje znak C-19 „koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych”, czyli odpowiednik znaku C-18 z czerwonym przekreśleniem.

Reklama
Reklama

Jak jeździć z łańcuchami śniegowymi? Spokojnie: unikajmy nagłych naciśnięć gazu i hamulca, utrzymujmy duży odstęp od innych pojazdów i starajmy się nie przekraczać prędkości 50 km/h (najlepiej zwolnić do ok. 30–40 km/h).

Gdy wyjedziemy z drogi pokrytej lodem lub śniegiem, niezwłocznie zdejmijmy łańcuchy śniegowe, aby nie narazić siebie i innych na niebezpieczeństwo i przy okazji nie uszkodzić sobie samochodu.

Prawo w Polsce
Gdzie wyrzucać stare ubrania? Od 1 stycznia nie wszyscy będą musieli wozić je na PSZOK
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Prawo na świecie
Czy będzie problem z uznawaniem rozwodów administracyjnych za granicą?
Nieruchomości
Nowe obowiązki dla właścicieli nieruchomości. Które budynki obejmą w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Książeczka mieszkaniowa wciąż jest trochę warta
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama