Pierwszy to zakup e-biletu autostradowego. Dystrybucja e-biletu autostradowego będzie prowadzona w wersji elektronicznej i stacjonarnej.
Drugi to, analogicznie jak użytkownicy pojazdów ciężkich, opłacanie przejazdów z wykorzystaniem urządzenia przekazującego dane GPS do sytemu e-TOLL. Służy do tego aplikacja e-TOLL PL oraz urządzenia pokładowe OBU i ZSL zintegrowane z systemem e-TOLL. Ta metoda płatności dostępna jest już od 24 czerwca 2021 r. Chcąc korzystać z urządzeń pokładowych OBU i ZSL, należy się upewnić, że urządzenie zainstalowane w pojeździe jest dopuszczone do systemu e-TOLL. Po zainstalowaniu aplikacji, zarejestrowaniu pojazdu i powiązaniu aplikacji z pojazdem, przed wjazdem na odcinek autostrady płatnej A2 Konin–Stryków lub A4 Wrocław–Sośnica należy włączyć aplikację i rozpocząć przekazywanie danych do systemu e-TOLL („rozpocząć przejazd”).
Czy jeśli dziś korzystam z aplikacji Autostrady poprzez bank (PKO czy Alior bank) co oznacza, że przy wjeździe na bramkę i podaniu numeru rejestracyjnego oplata jest ściągana, to będę nadal mógł z niej korzystać? Czy ona zniknie po wejściu e-TOLL?
Część obecnych na polskim rynku dystrybutorów aplikacji do tego typu płatności jest na etapie ostatnich przygotowań technicznych i będzie umożliwiała również zakup e-biletu autostradowego na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Konin–Stryków i A4 Wrocław–Sośnica. Jednak e-bilet autostradowy działa na innych zasadach niż płatności w systemach „videotolling” dostępne na odcinkach koncesyjnych, dlatego funkcjonalności i możliwości zakupowe dla kierowców też będą się różnić.
Czy dane przesyłane do systemu e-TOLL są bezpieczne?
System e-TOLL zbudowany został w oparciu o technologię pozycjonowania satelitarnego i wirtualnych bramownic. Technologia ta pozwala na przekazywanie i zbieranie danych o pojazdach poruszających się tylko po płatnych odcinkach dróg krajowych w Polsce, wyłącznie w związku i w celu poboru opłat drogowych.