e-TOLL: Najważniejsze pytania i odpowiedzi

1 grudnia zmieni się system poboru myta za dwa odcinki autostrad. Pytań jest wiele. Wątpliwości Czytelników rozwiewa Daniel Rusak, zastępca dyrektora Departamentu Poboru Opłat Drogowych w Ministerstwie Finansów.

Publikacja: 25.11.2021 17:46

e-TOLL: Najważniejsze pytania i odpowiedzi

Foto: AdobeStock

Kto będzie zobowiązany do korzystania z systemu e-TOLL?


Daniel Rusak: Do korzystania z systemu e-TOLL zobowiązani są wszyscy kierowcy pojazdów ciężkich (o DMC powyżej 3,5 tony), którzy poruszają się po drogach objętych obowiązkiem uiszczenia opłaty elektronicznej, jak również kierowcy pojazdów lekkich (o DMC nieprzekraczającej 3,5 tony), którzy mają przejazdy po płatnych odcinkach autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica).


Czytaj więcej

Jak poradzić sobie z systemem e-TOLL

W jaki sposób będzie uiszczana opłata w nowym systemie?


Od 1 grudnia 2021 r. na autostradzie A2 Konin–Stryków oraz A4 Wrocław–Sośnica podniosą się szlabany i opłatę za przejazd autostradą użytkownicy pojazdów lekkich będzie można wnieść na dwa sposoby:

Pierwszy to zakup e-biletu autostradowego. Dystrybucja e-biletu autostradowego będzie prowadzona w wersji elektronicznej i stacjonarnej. 


Drugi to, analogicznie jak użytkownicy pojazdów ciężkich, opłacanie przejazdów z wykorzystaniem urządzenia przekazującego dane GPS do sytemu e-TOLL. Służy do tego aplikacja e-TOLL PL oraz urządzenia pokładowe OBU i ZSL zintegrowane z systemem e-TOLL. Ta metoda płatności dostępna jest już od 24 czerwca 2021 r. Chcąc korzystać z urządzeń pokładowych OBU i ZSL, należy się upewnić, że urządzenie zainstalowane w pojeździe jest dopuszczone do systemu e-TOLL. Po zainstalowaniu aplikacji, zarejestrowaniu pojazdu i powiązaniu aplikacji z pojazdem, przed wjazdem na odcinek autostrady płatnej A2 Konin–Stryków lub A4 Wrocław–Sośnica należy włączyć aplikację i rozpocząć przekazywanie danych do systemu e-TOLL („rozpocząć przejazd”).



Czy jeśli dziś korzystam z aplikacji Autostrady poprzez bank (PKO czy Alior bank) co oznacza, że przy wjeździe na bramkę i podaniu numeru rejestracyjnego oplata jest ściągana, to będę nadal mógł z niej korzystać? Czy ona zniknie po wejściu e-TOLL?


Część obecnych na polskim rynku dystrybutorów aplikacji do tego typu płatności jest na etapie ostatnich przygotowań technicznych i będzie umożliwiała również zakup e-biletu autostradowego na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Konin–Stryków i A4 Wrocław–Sośnica. Jednak e-bilet autostradowy działa na innych zasadach niż płatności w systemach „videotolling” dostępne na odcinkach koncesyjnych, dlatego funkcjonalności i możliwości zakupowe dla kierowców też będą się różnić.


Czy dane przesyłane do systemu e-TOLL są bezpieczne?


System e-TOLL zbudowany został w oparciu o technologię pozycjonowania satelitarnego i wirtualnych bramownic. Technologia ta pozwala na przekazywanie i zbieranie danych o pojazdach poruszających się tylko po płatnych odcinkach dróg krajowych w Polsce, wyłącznie w związku i w celu poboru opłat drogowych. 


Zainstalowanie aplikacji e-TOLL PL na urządzeniu mobilnym (smartfon, tablet) nie powoduje automatycznego przesyłania danych lokalizacyjnych do systemu e-TOLL.


W trakcie przejazdu odcinkiem dróg płatnych aplikacja musi być uruchomiona, a użytkownik zalogowany – wtedy dane geolokalizacyjne są przesyłane. Zalecamy uruchomienie aplikacji i weryfikacji danych dotyczących przejazdu przed wjazdem na odcinek płatny, aby uniknąć czynności mogących wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.


Czy system e-TOLL jest zintegrowany z operatorami kart flotowych?

Szczegóły integracji poszczególnych usług dostawców kart flotowych znajdują się na naszej stronie https://www.etoll.gov.pl/ciezarowe/platnosci/karty-flotowe/ . Te usługi dostępne są dla kierowców korzystających z aplikacji e-TOLL PL i urządzeń OBU i ZSL. W przypadku partnerów dystrybuujących e-bilet autostradowy to dostawca usług decyduje, jakie formy płatności udostępni użytkownikowi.


Z jakiego obszaru są zapisywane dane lokalizacyjne?

W aplikacji e-TOLL PL oraz urządzeniach OBU lub ZSL gromadzone i przetwarzane w systemie w e-TOLL są wyłącznie dane niezbędne dla prawidłowego wykonania zadań związanych z poborem i kontrolą prawidłowości uiszczenia opłaty drogowej od użytkowników korzystających z sieci dróg płatnych w Polsce. 


Gromadzone są dane jedynie z dróg, które zostały 
objęte opłatą elektroniczną lub opłatą za przejazd autostradą.


Podczas wnoszenia opłaty za przejazd autostradą poprzez zakup e-biletu autostradowego nie są zbierane ani przetwarzane żadne dane geolokalizacyjne, ani dane osobowe. Kupujący podaje jedynie numer rejestracyjny pojazdu i dane niezbędne do obliczenia należnej opłaty za przejazd autostradą.

Kto będzie zobowiązany do korzystania z systemu e-TOLL?


Daniel Rusak: Do korzystania z systemu e-TOLL zobowiązani są wszyscy kierowcy pojazdów ciężkich (o DMC powyżej 3,5 tony), którzy poruszają się po drogach objętych obowiązkiem uiszczenia opłaty elektronicznej, jak również kierowcy pojazdów lekkich (o DMC nieprzekraczającej 3,5 tony), którzy mają przejazdy po płatnych odcinkach autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica).


Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów