Jedna unijna homologacja ma zastąpić krajowe

Rząd zapewnia, że zmiany nie będą miały wpływu na cenę produkowanych w Polsce przedmiotów wyposażenia i części samochodowych

Publikacja: 24.05.2012 09:05

Jedna unijna homologacja ma zastąpić krajowe

Foto: www.sxc.hu

Na rozpoczętym posiedzeniu Sejmu posłowie podejmą prace nad zmianami w kodeksie drogowym. Nowela ma dostosować polskie prawo do dyrektywy 2007/46/WE. Ta określa szczegółowe wymagania homologacyjne, których spełnienie jest konieczne do dopuszczenia nowych typów pojazdów, przedmiotów ich, wyposażenia lub części do ruchu drogowego w UE.

Wprowadzenie i stosowanie przez wszystkie państwa Unii jednolitej (uniwersalnej) unijnej procedury homologacji ma zagwarantować możliwie najwyższy poziom bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego. Oznacza to zakończenie wdrażania dyrektywy unijnej do polskiego prawa.

Projekt nowelizacji zakłada, że świadectwo homologacji dla nowego typu pojazdu wydane zgodnie z wymaganiami dyrektywy w jednym z krajów unijnych będzie ważne na terytorium wszystkich pozostałych państw unijnych.

Oznacza to, że obecne koszty ponoszone przez podmioty ubiegające się o krajowe świadectwa homologacji w 27 krajach członkowskich UE zostaną zastąpione wydatkiem zapłaconym w ramach unijnej procedury homologacji tylko w jednym państwie.

Takie rozwiązanie spowoduje obniżenie wydatków ponoszonych w związku z uzyskaniem świadectw homologacji typu dla nowych pojazdów. Zmienione przepisy, zdaniem autorów, powinny przyczynić się także do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zwiększenia ochrony środowiska. Powód? Mają sprawić, że wyeliminowane z obrotu zostaną pojazdy wprowadzane z pominięciem szczegółowych procedur homologacyjnych.

Projekt wprowadza pojęcie „świadectwa zgodności", które zastąpi dzisiejszy wyciąg ze świadectwa homologacji typu pojazdu. Nowela zobowiązuje też producenta, który uzyskał świadectwo homologacji typu WE pojazdu, w przypadku stwierdzenia w pojeździe wprowadzonym do obrotu zagrożenia dla bezpieczeństwa do szybkiego powiadomienia o tym ministra transportu.

Homologacja jest procedurą zatwierdzania przez właściwą władzę typu pojazdu, przedmiotów wyposażenia lub części. Obowiązek uzyskania świadectwa homologacji typu odnosi się wyłącznie do pojazdów, przedmiotów wyposażenia i części, dla których określono wymagania w międzynarodowych dokumentach – EKG ONZ oraz dyrektywach UE.

W Polsce władza homologacyjna należy do ministra transportu. Procedurę należy rozpocząć dla każdego nowego pojazdu, który ma być wprowadzony do obrotu na terenie Polski.

etap legislacyjny przed pierwszym czytaniem

Na rozpoczętym posiedzeniu Sejmu posłowie podejmą prace nad zmianami w kodeksie drogowym. Nowela ma dostosować polskie prawo do dyrektywy 2007/46/WE. Ta określa szczegółowe wymagania homologacyjne, których spełnienie jest konieczne do dopuszczenia nowych typów pojazdów, przedmiotów ich, wyposażenia lub części do ruchu drogowego w UE.

Wprowadzenie i stosowanie przez wszystkie państwa Unii jednolitej (uniwersalnej) unijnej procedury homologacji ma zagwarantować możliwie najwyższy poziom bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego. Oznacza to zakończenie wdrażania dyrektywy unijnej do polskiego prawa.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
Prawo dla Ciebie
Operowana robotem da Vinci zmarła. Prawnicy tłumaczą, czym jest eksperyment medyczny
Prawo karne
Wyłudził od Romario miliony. Oszust z Biłgoraja wrócił do Polski
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku