Czy klient biura podróży może ogłosić upadłość konsumencką?
- M.Z.
Oczywiście jest taka możliwość, ale sam fakt bycia dłużnikiem biura podróży nie ma tu nic do rzeczy. Jak wynika z ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, upadłość konsumencka możliwa jest w określonych okolicznościach, które podlegają ocenie sądu.
Przede wszystkim sąd przyjmie wniosek o upadłość konsumenta (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) tylko wtedy, gdy jest on niewypłacalny tj. nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Zobowiązania wymagalne to takie, których termin płatności już nadszedł. Nie wystarczy jednorazowa zwłoka w regulowaniu zobowiązań. Sąd może oddalić wniosek o upadłość, jeśli opóźnienie w płatnościach nie przekracza trzech miesięcy albo gdy suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10 % wartości bilansowej majątku dłużnika. Ale jeżeli niewykonywanie zobowiązań ma charakter trwały, to sąd musi wniosek o upadłość przyjąć. To samo w sytuacji, gdy oddalenie wniosku mogłoby doprowadzić do pokrzywdzenia wierzycieli.
Przyczyną niewypłacalności muszą być okoliczności wyjątkowe i niezależne od konsumenta