Parlament Europejski chce ograniczyć reklamę polityczną w sieci

Limitowanie strategii targetowania, zakaz mikrotargetowania oraz zwalczanie ingerencji z zagranicy - w czwartek Parlament Europejski poparł liczne zmiany w przepisach dotyczących reklamy politycznej.

Publikacja: 02.02.2023 13:28

Parlament Europejski

Parlament Europejski

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński

Zgodnie ze zmianami, dostawcy reklam będą mogli wykorzystywać jedynie dane osobowe wyraźnie przekazane na potrzeby reklamy politycznej online. Mikrotargetowanie, czyli strategia wykorzystująca dane konsumenckie i demograficzne do identyfikacji zainteresowań konkretnych osób ma być niemożliwa. Co więcej, podmioty mające siedzibę poza UE będą miały zakaz finansowania reklam politycznych w UE. Ma to pomóc w zwalczaniu zewnętrznej ingerencji w wybory.

Posłowie zaproponowali także istotne zmiany, które mają zapewnić obywatelom, władzom i dziennikarzom łatwy dostęp do informacji o reklamach politycznych. Postulują m.in. stworzenie internetowego repozytorium dla wszystkich internetowych reklam politycznych i związanych z nimi danych.

Łatwiejsze powinno być uzyskanie informacji o tym, kto finansuje reklamę, o jej kosztach i pochodzeniu wykorzystanych pieniędzy. Ponadto powinny być publikowane informacje o tym, czy reklama została zawieszona ze względu na naruszenie przepisów, jakie grupy osób są adresatami reklamy i jakie dane osobowe zostały do tego wykorzystane, a także o poglądach i zaangażowaniu w reklamę. Posłowie chcą dać dziennikarzom specjalne prawo do uzyskania takich informacji.

Posłowie wprowadzają możliwość nakładania kar okresowych za powtarzające się naruszenie. Ponadto, w przypadku poważnych i systemowych naruszeń, duzi dostawcy usług reklamowych będą musieli zawiesić swoje usługi na 15 dni wobec konkretnego klienta. Komisja będzie mogła wprowadzić minimalne sankcje obowiązujące w całej UE.

Poparcie na posiedzeniu plenarnym daje głównemu negocjatorowi PE, Sandro Goziemu, zielone światło do rozpoczęcia rozmów z przedstawicielami państw członkowskich w celu uzgodnienia tekstu przed wyborami europejskimi w 2024 roku.

Czytaj więcej

Niewielkie szanse na wspólne wybory do Parlamentu Europejskiego

Zgodnie ze zmianami, dostawcy reklam będą mogli wykorzystywać jedynie dane osobowe wyraźnie przekazane na potrzeby reklamy politycznej online. Mikrotargetowanie, czyli strategia wykorzystująca dane konsumenckie i demograficzne do identyfikacji zainteresowań konkretnych osób ma być niemożliwa. Co więcej, podmioty mające siedzibę poza UE będą miały zakaz finansowania reklam politycznych w UE. Ma to pomóc w zwalczaniu zewnętrznej ingerencji w wybory.

Posłowie zaproponowali także istotne zmiany, które mają zapewnić obywatelom, władzom i dziennikarzom łatwy dostęp do informacji o reklamach politycznych. Postulują m.in. stworzenie internetowego repozytorium dla wszystkich internetowych reklam politycznych i związanych z nimi danych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Rzecznik generalny TSUE o restrukturyzacji Getin Banku: ocenić musi polski sąd
Praca, Emerytury i renty
Rząd ma problem z emeryturami. Trybunał wymusił kosztowne zmiany
Prawo dla Ciebie
Miliony z Funduszu bez konkursów. Eksperci są pewni: Ziobro złamał konstytucję
Podatki
Skarbówka będzie łapać już tylko prawdziwych oszustów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Sądy i trybunały
SN dopuszcza piętrowe wyłączenia sędziów
Płace
Ostatnia taka podwyżka pensji. W przyszłym roku czeka nas rewolucja