Setki milionów złotych rocznie wydaje rząd na PR i marketing. W wydatkach przoduje KPRM. Tylko w 2021 r. wydała ponad 98 mln zł. Większość wydatków dotyczyła promocji szczepień. Promowała też Polski Ład. Część umów na akcję przekonującą do szczepień była zawierana w trybie art. 6a ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Przepis ten warunkuje wyłączenie obowiązku stosowania przepisów prawa zamówień publicznych, kiedy zamówienie jest niezbędne do przeciwdziałania Covid-19.
Spot jak respirator
Bez przetargu zamówienie na 499 916 zł dostała agencja ARTEGENCE sp. z o. o. Red8 Agency zapłacono zaś 859 770 zł bez procedur przetargowych.
– Ochrona zdrowia publicznego wymaga uświadomienia jak największej liczbie osób korzyści ze szczepień przeciwko Covid-19 dla każdej zaszczepionej osoby oraz dla całego społeczeństwa. Powszechne szczepienia społeczeństwa spowodują zakończenie epidemii, a więc ochronę zdrowia społeczeństwa nie tylko w kontekście zachorowań na Covid-19, ale także przesunięcie zasobów służby zdrowia, zaangażowanej obecnie w leczenie pacjentów zakażonych koronawirusem na leczenie innych schorzeń – argumentuje Jarosław Wenderlich, podsekretarz stanu w Kancelarii Premiera w odpowiedzi na interpelację poselską.
Czytaj więcej
Korzystają z usług zewnętrznych kancelarii, choć zatrudniają dziesiątki prawników na stałe.
Eksperci uważają to jednak za nadużycie – wynajęcie firmy PR-owskiej trudno uznać za opłacenie usług niezbędnych do przeciwdziałania pandemii.