Inicjator referendum złożył wniosek w sprawie przeprowadzenia referendum dotyczącego odwołania radnych powiatu przed upływem kadencji. Do wniosku dołączono karty zawierające podpisy mieszkańców powiatu.
Komisarz wyborczy przeprowadził postępowanie sprawdzające prawidłowość złożonych podpisów poparcia i ich liczbę. W wyniku postępowania stwierdzono między innymi błędne podanie lub niepodanie w ogóle numerów PESEL oraz błędnie podanego nazwiska lub imienia.
W związku z tym uznał, iż wniosek o przeprowadzenie referendum zawiera uchybienie w postaci zebrania niewystarczającej ilości prawidłowo złożonych podpisów.
Inicjator referendum złożył skargę do sądu administracyjnego. Tłumaczył, że osoby zbierające podpisy miały trudności z odczytaniem numeru PESEL, czasami osoby udzielające poparcia błędnie podawały lub też odmawiały podania numeru PESEL.
WSA wskazał, że ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 400) nie wynika, że osoba popierająca daną inicjatywę musi sama wpisać na listę wymagane dane, jednak jest ona zobowiązana do umieszczenia własnoręcznego podpisu przy danych identyfikujących jego osobę.