Zmiany we wspólnotowym prawie telekomunikacyjnym: potrzebne czy zbędne

Jeśli zamysł utworzenia europejskiego organu regulacyjnego się powiedzie, to Komisja Europejska zyska nowe istotne uprawnienia – pisze Artur Salbert, aplikant radcowski w Kancelarii Wierzbowski Eversheds

Publikacja: 26.03.2008 06:52

Red

Komisja Europejska w dokumencie dotyczącym rynku telekomunikacyjnego, przedstawionym 13 listopada 2007 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, proponuje utworzenie europejskiego organu regulacyjnego, tj. Europejskiego Urzędu ds. Rynku Łączności Elektronicznej (dalej: Urząd). Zamysł powołania nowego organu wywołał dyskusję w środowiskach związanych z rynkiem telekomunikacyjnym, zarówno na poziomie Wspólnoty Europejskiej, jak i w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. W polskich mediach pojawiły się głównie opinie przeciwne temu rozwiązaniu.

Najczęściej pisze się, że nowy Urząd ma przejąć kompetencje przysługujące krajowym organom regulacyjnym (w Polsce – prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej). Tymczasem z projektu wynika jednoznacznie, że nie tylko nadal mają działać krajowe organy regulacyjne, ale ich niezależność zyska jeszcze większe gwarancje. Natomiast Urząd nie będzie miał w zasadzie uprawnień władczych. Jego rola ma się ograniczać głównie do doradzania Komisji.

Nowe kompetencje zyskuje Komisja. Już obecnie bierze ona aktywny udział w regulacji krajowych rynków telekomunikacyjnych. W szczególności istotną rolę odgrywa w sprawach dotyczących:

- wyznaczania rynków właściwych,

- analizy krajowych rynków właściwych (jeżeli w wyniku analizy rynku właściwego zostanie ustalone, że na danym rynku nie występuje skuteczna konkurencja, wyznacza się przedsiębiorcę o znaczącej pozycji rynkowej i nakłada na niego obowiązki regulacyjne),

- nakładania na przedsiębiorców obowiązków innych niż określone w dyrektywach,

- wydawania decyzji zastępujących umowy, określających warunki współpracy między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi, którzy nie zostali wyznaczeni jako przedsiębiorcy o znaczącej pozycji rynkowej.

Jeżeli nowe unormowania wejdą w życie, zostanie poszerzony katalog spraw, w których Komisja musi wyrazić swoją zgodę lub może wyrazić sprzeciw wobec projektów rozstrzygnięć krajowych organów regulacyjnych. Ponadto w ramach procedury harmonizacji Komisja ma uzyskać uprawnienie do wydawania decyzji „zastępczych” na wypadek braku działań ze strony krajowego organu regulacyjnego, do których podjęcia jest on zobowiązany na podstawie prawa wspólnotowego. Komisja będzie mogła również uchylać albo zmieniać niektóre rozstrzygnięcia krajowych organów regulacyjnych niezgodne z prawem wspólnotowym.

Właśnie w wykonywaniu uprawnień Komisji ważną rolę spełniać ma Urząd. W ramach przygotowywania dla Komisji projektów rozstrzygnięć oraz opinii Urząd będzie mógł przeprowadzać analizy analogiczne do dokonywanych przez krajowe organy regulacyjne. Dzięki temu rozwiązaniu Komisja uzyska możliwość weryfikacji, czy informacje oraz analizy przedstawiane przez krajowe organy regulacyjne nie są błędne.

Nowe rozwiązania w dużej mierze zmienią pozycję Komisji w postępowaniach dotyczących regulacji rynku telekomunikacyjnego. Obecnie Komisja w postępowaniach, w których bierze udział, stoi na straży zgodności rozstrzygnięć krajowych organów regulacyjnych z prawem wspólnotowym. Jeżeli proponowane zmiany wejdą w życie, Komisja wspierana przez Urząd w większym stopniu będzie mogła weryfikować merytoryczne aspekty proponowanych krajowych rozstrzygnięć.

W skład Urzędu wejdą:

- Rada Administracyjna,

- Rada Organów Regulacyjnych,

- dyrektor,

- główny urzędnik ds. bezpieczeństwa sieci,

- stała grupa przedstawicieli zainteresowanych stron,

- Komisja odwoławcza.

Najważniejszą rolę odgrywać ma dyrektor odpowiedzialny za reprezentowanie Urzędu i zarządzanie nim. Dyrektora ma powoływać Rada Administracyjna po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych z listy co najmniej dwóch kandydatów zaproponowanych przez Komisję. Wybór będzie dokonywany na podstawie osiągnięć, umiejętności i doświadczenia istotnych w dziedzinie sieci i usług łączności elektronicznej. Proponuje się pięcioletnią kadencję dyrektora, ale w szczególnych okolicznościach może być przedłużona o kolejne trzy lata. W swoich działaniach dyrektor ma być niezależny od rządów państw członkowskich oraz pozostałych organów Urzędu. Rada Administracyjna ma się składać z 12 członków powoływanych po połowie przez Komisję oraz Radę. Natomiast w skład organu, który wyrażać ma opinię o kandydacie na dyrektora, tj. Rady Organów Regulacyjnych, mają wchodzić szefowie krajowych organów regulacyjnych.

Powołanie Urzędu prawdopodobnie spowoduje, że regulacje w poszczególnych państwach będą bardziej harmonijne. Dzięki działalności Urzędu Komisja uzyska szczegółowe informacje dotyczące sytuacji rynkowej w każdym z państw członkowskich, a celowość zastosowania danego środka regulacyjnego będzie badana na dwóch poziomach: krajowym przez krajowy organ regulacji oraz wspólnotowym przez Komisję, której opinię będzie przedkładał Urząd. W konsekwencji można się spodziewać, że w podobnych okolicznościach w państwach członkowskich będą stosowane analogiczne rozwiązania. Na skutek wprowadzenia zmian w prawie wspólnotowym proces regulacji może ulec intensyfikacji w państwach, w których krajowe organy regulacyjne w niewystarczającym stopniu ingerują w działanie rynku. Z drugiej strony weryfikacja proponowanych rozstrzygnięć przez Urząd, który będzie oceniał sytuację krajowych rynków telekomunikacyjnych jedynie na podstawie „suchych” danych rynkowych, będzie stanowiła przeszkodę dla rozwiązań, które wykraczałyby poza potrzeby określone celami regulacji rynków telekomunikacyjnych.

Komisja Europejska w dokumencie dotyczącym rynku telekomunikacyjnego, przedstawionym 13 listopada 2007 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, proponuje utworzenie europejskiego organu regulacyjnego, tj. Europejskiego Urzędu ds. Rynku Łączności Elektronicznej (dalej: Urząd). Zamysł powołania nowego organu wywołał dyskusję w środowiskach związanych z rynkiem telekomunikacyjnym, zarówno na poziomie Wspólnoty Europejskiej, jak i w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. W polskich mediach pojawiły się głównie opinie przeciwne temu rozwiązaniu.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara